


Cheerleaders for the Revolution
Network Coverage of Barack Obama’s First 100 Days

EXECUTIVE SUM MARY

D
uring his first 100 days as President, Barack Obama has pushed an audaciously

liberal agenda which, if enacted, would have radical consequences for America for

decades. With Democrats enjoying monopoly control of the House and Senate, the

news media have a professional duty to scrutinize those policies, and give audiences both

sides of the story — not just the perspective of a powerful Chief Executive.

Unfortunately, a Media Research Center analysis of ABC, CBS and NBC evening news

coverage of President Obama’s first 100 days in office shows network reporters have failed

as watchdogs. The networks have raised few doubts about Obama’s left-wing agenda and

showered each of Obama’s major policy initiatives with positive press. 

MRC analysts looked at all 982 broadcast evening news stories about Obama and his

administration from Inauguration Day (January 20) through April 29.  Key findings:

# Obama’s first 100 days were defined by massive spending, aggressive intervention in the

private sector and proposals for a huge expansion of the federal government.  Yet none of

the networks aired a single story on whether Obama’s policies were pushing the U.S.

toward socialism, and no reporter used the term “socialist” to describe Obama. 

# Not only that, network reporters never used the word “liberal” to describe either Barack

Obama or his agenda during the first 100 days.

# The networks lavished good press on every major initiative of the early Obama

administration, including the massive stimulus package, all of the various bailouts, health

care, stem cells, the environment and foreign policy.

# In the days before the President unveiled his unprecedented $3.5 trillion budget — with

a record-shattering $1.75 trillion deficit — four out of five statements on the evening

newscasts parroted the White House spin that Obama was a deficit fighter.

# Reporters treated Obama’s hugely expensive $787 billion stimulus bill to mainly positive

coverage (58 percent positive, 42 percent negative).



# The networks applauded Obama’s decision to use taxpayer money to fund embryo-

destroying stem cell research (82% positive coverage).

# Network coverage of Obama’s mortgage bailout was also positive — 59% of statements

supported the bailout or wanted even more intervention, compared to 41% who opposed

the bailout as unfair to responsible homeowners.

# Reporters heavily skewed their coverage in favor of the President’s actions on global

warming (78% positive).

# President Obama’s decision to send thousands of additional troops to Afghanistan was

greeted by nearly unanimous (91%) positive coverage — a far cry from the highly negative

coverage of President Bush’s successful troop surge in Iraq two years ago.

# Like Obama and the Democrats, the networks went on a feeding frenzy against big

corporate bonuses. The networks aired six times more statements forwarding the

“infuriated” reaction to business (104) than criticized politicians’ grandstanding (16).

# The networks spent days decrying AIG’s $165 million bonuses, but hardly mentioned

the $210 million in bonuses handed out by Fannie Mae and Freddie Mac (the bailed-out

mortgage giants with strong Democratic ties). ABC and NBC completely ignored the

Fannie and Freddie bonuses, while the CBS Evening News gave it 27 seconds.

Such highly promotional coverage is not part of the normal “honeymoon” that exists

between journalists and new Presidents. Rather, it seems to be a symptom of how few network

reporters evidently see their professional role as operating on the public’s behalf as a check on

whoever is in the White House.

The longstanding liberalism of network reporters made them aggressive adversaries of the

Bush White House over the past eight years. The evidence from Barack Obama’s first 100 days

is that that same liberal mindset has crippled reporters’ ability to be effective watchdogs on

behalf of the public.

The once-fierce media watchdogs have become Barack Obama’s drooling, tail-wagging

lapdogs.



In his February 24 speech to Congress, President Obama said of his stimulus package: “I asked this
1

Congress to send me a recovery plan by Presidents’ Day that would put people back to work and put money in their
pockets, not because I believe in bigger government — I don’t — not because I’m not mindful of the massive debt
we’ve inherited — I am. ” (Emphasis added.)

May 2009

Cheerleaders for the Revolution
Network Coverage of Barack Obama’s First 100 Days

BY RICH NOYES

MRC  RESEARCH D IRECTOR

A
fter last November’s election, observers were split about how Barack Obama might

govern as president. One camp believed that the new President was a pragmatic realist

who would seek a centrist approach — disappointing his most liberal supporters,

perhaps, but maximizing his personal political clout.

A second group, including many conservatives, believed Obama was, in fact, the deeply

liberal ideologue that his resume as a community activist and his past associations suggested.

With solid Democratic majorities in the House and Senate, conservatives feared the Obama era

would be a treacherous time for the principles of limited government and free markets.

One hundred days into Obama’s presidency, the debate is over. The President has now

signed the most expensive spending bill ever passed by Congress; asserted government control

of major banks and automobile manufacturers; diverted billions of tax dollars to individual

mortgages; proposed a massive new role for government in health care; sought punishing taxes

on the use of carbon-emitting fossil fuels; and submitted a budget plan that would explode the

national debt to more than $20 trillion over the next ten years — even as he preposterously

claimed that he did not believe in big government.1

So how have journalists reacted to this audacious liberal agenda which, if fulfilled, would

inevitably push the United States away from our traditional free market system and towards a

European social democratic system? A Media Research Center analysis of ABC, CBS and NBC

evening news coverage of President Obama’s first 100 days in office (January 20 through April

29) shows network reporters have failed as watchdogs, raising few doubts about Obama’s



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 2 OF 28

agenda and showering every major policy

initiative with positive press. While the

networks have covered the President’s

individual policy choices, reporters have

failed to focus on the massive shift away

from the free market that they collectively

entail. Reporters never once described his

actions as “socialist,” nor sought experts to

debate whether that correctly describes

Obama’s overall agenda. Indeed, TV

reporters never once even used the term

“liberal” to describe Obama’s approach,

arguably the most left-leaning in American

history. Instead of presenting a debate

about Obama’s dramatic policy direction,

network correspondents all but ignored

conservative policy experts who disagreed

with the President’s direction.

For this report, MRC analysts examined

all 982 broadcast network news stories

about President Obama and his

administration from Inauguration Day,

January 20, through his 100th day in office,

April 29. ABC’s World News ran the most

stories (366), followed by the NBC Nightly

News (315 stories) and the CBS Evening

News (301). More than half of these stories

(546, 55%) were full reports or interview segments that focused directly on the President or his

administration; the rest were divided between brief, anchor-read items (182) or stories that

contained a substantive mention of the administration, but did not focus on the President or his

team (254).

Not surprisingly, the main policy focus was the state of the economy and the various

economic-related measures proposed by the administration. Nearly half (46%) of all Obama

stories featured discussion of the economy, while about one-fourth (27%) discussed an aspect of

foreign policy. A few policy issues that involved neither economic nor foreign policies — mainly

stem cell research, the environment and ethics of administration officials — also drew

significant coverage during the first 100 days. Table 1 shows the top policy areas featured in

stories about the Obama administration during this period.

While not the focus of this report, the networks also broadcast dozens of stories that treated

the new President and his family as pop culture celebrities. First Lady Michelle Obama, for

example, was the focus of 34 stories, all of which struck a promotional, positive tone (and more

TABLE 1

Policy Issues Discussed In
Obama Administration Stories

January 20 - April 29

All Economic 448 (46%)

Stimulus Package 150  (15%)

Bank Bailout   86    (9%)

Budget   64    (7%)

Bonuses/Exec Pay   61    (6%)

Auto Bailout   48    (5%)

Housing Bailout   35    (4%)

Health Care Reform   26    (3%)

All Foreign Policy 264 (27%)

War on Terror   68    (7%)

Afghanistan War   35    (4%)

Overtures to Iran   27    (3%)

Iraq War   19    (2%)

Overtures to Cuba   18    (2%)

Mexico Drug Wars   17    (2%)

Other Topics

Admin. Ethics   26    (3%)

Environment   22    (2%)

Stem Cells   16    (2%)

   Based on content analysis of 982 stories about the
Obama administration aired on the ABC, CBS and NBC
evening news stories. Note: A story could have
discussed more than one policy issue.



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 3 OF 28

than half of which aired on the NBC Nightly News). The First Family’s adoption of a puppy was

chronicled in 12 stories, or more than were focused on the President’s education policies (9

stories). While these stories contained no substantive policy discussion, their highly positive

approach certainly added to the public relations glow that surrounded both the President and

his administration during the policy battles of the first 100 days and beyond.

The President’s Economic Agenda: Liberal Government on Steroids 

The centerpiece of President Obama’s first 100 days was his economic agenda, and the

broadcast networks certainly chronicled the new President’s interventionist approach. During

just this brief, three-month period, the White House intervened to change the way business is

done in both the banking industry and the auto industry. Obama fired the CEO of General

Motors; instructed Chrysler to merge with the Italian car-maker Fiat; limited the pay and

bonuses of executives at the nation’s top banks; instructed banks to be more lenient to credit

card holders; and constructed an elaborate program to use taxpayer money to subsidize the

home mortgages of several million homeowners.

As for big government, the President pushed through a huge $787 billion stimulus package,

and proposed a massive $3.5 trillion budget for next year, projecting large deficits and a

swelling national debt over the next ten years. The President announced he would push for

universal health care coverage, adding more than $600 billion to his budget for that purpose,

and suggested a “cap-and-trade” system of taxing carbon dioxide emissions that would cost

each American more than $3,000 per year in higher energy costs and decreased productivity.

In spite of this (partial) menu of initiatives, the networks failed to run a single story focused

on the question of whether Obama's economic policies were driving the U.S. in the direction of

European socialism. In the first 100 days, not a single network news reporter used the term

“socialist” to describe how the administration was shifting economic authority away from the

free market and towards government.

On five occasions, the term was used in network news stories — three times in soundbites

from sources and twice by reporters summarizing the views of Obama’s conservative critics. In

no case was the discussion of socialism more than a brief mention. The February 28 NBC Nightly

News, for example, ran a clip of Newt Gingrich from CPAC, saying of Obama’s policies: “It is

the boldest effort to create a European socialist model we have seen.” 

Summarizing Obama’s first 100 days on the April 26 Evening News, CBS’s Jeff Greenfield

acknowledged that the term was used by “the right” to describe Obama’s policies, but also saw

“allies” who “like” Obama for his leftist approach. “The degree to which he sees government as

an active partner in so many fields....is one reason why his opponents on the right are using

phrases like ‘socialist’ or ‘fascist’ to describe him. They see Obama as a big government guy, and

to some extent he’s confirmed that, and his allies like him for that reason.”



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 4 OF 28

Not only did reporters eschew the “socialist” debate about Obama, they never once labeled

his big government, tax-and-spend approach as “liberal.” The L-word passed the lips of ABC’s

John Hendren and Dan Harris as each summarized how Republicans used it to describe

Obama’s big spending, as when Harris announced on the February 8 World News: “Republicans

are saying that this stimulus bill is a tired old liberal wish list.”

NBC’s David Gregory used the label on the January 23 Nightly News to describe those who

thought the President wasn’t spending enough: “This stimulus package has to do something

that Americans are not doing, and that’s pump money into the economy to get it moving again.

Some liberals think you need more.” And CBS’s Chip Reid on February 6 said congressional

liberals did not like the Senate’s attempt to cut back some of the stimulus spending. 

Of the top seven economic policy initiatives that received major coverage during the first 100

days, all were given mainly positive coverage by the three broadcast networks — a far cry from

the adversarial approach that dominated during the Bush years. Some topics, such as the big

spending in the stimulus package and the budget, incorporated some Republican or

conservative critics in stories in which the views of liberals, Democrats and the administration

dominated. Coverage of other issues — such as health care, the banking bailout and the auto

bailout — essentially excluded any conservative critics of Obama’s big government approach.

A rundown of how the networks covered each of the big economic topics during the first 100

days:

# Stimulus Package (150 stories): By far, the most heavily covered agenda item of the new

Obama administration was the President’s nearly $800 billion stimulus package. The debate

over the stimulus bill consumed most of the first four weeks of the Obama administration, and

network evening news coverage of this issue was skewed in favor of the big government

spending plan backed by President Obama and Democrats and against Republican and

conservative critics.

From the first day of the

administration through the end of

the congressional debate (January

20 through February 14), the three

evening newscasts aired 182

statements arguing for or against

the merits of the stimulus package.

(These included both comments

from sources in soundbites, plus

any opinions expressed by the

correspondent themselves.) Nearly

three-fifths argued on behalf of the

stimulus (58%), compared to

barely two-fifths who criticized the



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 5 OF 28

package (42%). ABC’s World News offered the

friendliest coverage, followed closely by the NBC

Nightly News, while the CBS Evening News struck a

balanced note. (See the chart on Page 4.)

While the big spending package was

frequently criticized by GOP talking heads,

network reporters often cast the bill as essential.

CNBC economics reporter Steve Liesman

appeared on the January 25 NBC Nightly News to

argue: “I think the market wants to see this

stimulus plan passed.” Liesman’s colleague,

Melissa Lee, appeared on the January 31 Nightly

News to make a similar plea: “The bleak economic

outlook is strengthening the case for swift action

on a stimulus plan.”

“The Senate is going to start debating the massive economic stimulus plan tomorrow. The

stakes could not be higher for millions of Americans in pain,” ABC’s World News Sunday night

anchor Dan Harris empathized on February 1. Later on that broadcast, correspondent Bill

Blakemore promoted the idea that spending taxpayer dollars on operas and playhouses was

worthwhile stimulus: “Arts advocates say the arts support six million jobs, $167 billion worth of

business, and would be putting any new money right back into the system with new jobs.”

On the February 14 CBS Evening News, correspondent Barry Petersen asserted that the

Japanese economy failed to rebound in the 1990s because the Japanese stopped their massive

spending program too soon — and that the U.S. should brace for even greater government

spending than the $787 billion stimulus bill. (See text box.)

After Congress sent the stimulus bill to President Obama for his signature, the coverage

entered a new phase, as the networks touted it as a boon to local economies and help for citizens

during hard times. Unlike stories about the congressional debate, which usually included both

sides, these stories invariably excluded critics in favor of one-sided depictions of the stimulus as

a force for economic good.

“The Open Cities Health Center in St. Paul, Minnesota, offers primary medical and dental

care on a sliding scale to anyone who walks in the door,” NBC science correspondent Robert

Bazell explained on February 16 as he set up an example of how the stimulus was helping local

communities. “The clinic’s director, Dori Bolo, is thrilled that the stimulus package provides $87

billion nationally for Medicaid.”

“The President’s $787 billion plan for boosting the economy will help state and local

governments struggling to pay their bills,” CBS’s Katie Couric chirped on the February 18

Evening News. “For states like California, Bill Whitaker reports, the money can’t come soon

enough.” Reporting from Los Angeles, Whitaker touted how: “With Democrats seeking tax

Prescription for More
Massive Spending

“Japan, a nation with half the population of

the U.S., ended up spending more than $6

trillion, mostly on construction jobs like those

in the U.S. stimulus plan. It stabilized the

economy and slowly started a recovery, but

then a mistake — seeing progress in a couple

of years, Japan shifted from making jobs to

paying down the deficit....So a recession that

might have ended in a few years went on for

more than a decade....Stop the stimulus too

soon, as Japan did, and the economy could

be on life support for a decade or more.”

— Correspondent Barry Petersen, February 14
CBS Evening News.



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 6 OF 28

increases, Republicans, spending cuts, the only

relief on the horizon: the federal economic

stimulus money.”

Two weeks later, on the March 6 Evening News,

Couric ran a cluster of stories all aimed at

celebrating jobs created by the stimulus. (See box.)

On April 29, the President’s 100th day in office,

CBS ran three more stories celebrating the

stimulus. Reporter Mark Strassmann showed how

stimulus money was funding new bridges in

Tennessee. “It’s a start,” he argued, “this project to

rebuild bridges — and hope.”

ABC’s Bill Weir was excited about how the

stimulus helped pay for new hybrid buses in Santa

Monica, California. “The city had scrimped and

saved to buy ten new hybrid buses at around

$700,000 apiece. But then came the stimulus

money, so they ordered six more,” Weir enthused

on the April 13 World News. He detailed how several manufacturers and suppliers in different

states all benefitted from Santa Monica’s order for new buses: “It’s a first tangible example of the

money working to create jobs now, and a smooth ride later.”

Following passage of the stimulus in mid-February, the three evening newscasts ran 19 such

one-sided stories touting its benefits — and promoting the liberal presumption that such

government spending can promote a healthier U.S. economy. Instead of challenging the premise

of Obama’s big government approach, the networks deployed their resources in a campaign to

validate it.

# The Banking Bailout (86 stories): The continuing taxpayer bailout of the financial sector was

the second-most discussed policy item, accounting for nearly one out of ten Obama stories.

Unlike stories about the stimulus package, which contained some conservative dissenters, none

of the bank bailout stories featured soundbites from any source — expert, politician or everyday

citizen — criticizing either the concept of the bailout or the administration’s opportunism in

using the bailout as a means to pressure banks to change their business practices.

Indeed, reporters often presumed that the banks who took bailout funds should bow to the

administration’s wishes. On April 23, for example, the President assembled lenders at the White

House to lecture them about credit card lending practices. None of the networks suggested this

was an improper intervention in the financial industry; indeed, CBS’s Katie Couric suggested it

was not “fair” of banks to limit credit or hike interest rates on borrowers.

CBS’s Infomercial for Obama’s
Big Spending Plan

Anchor Katie Couric: “Tonight, the President

calls it ‘astounding.’ The recession has now

cost nearly four-and-a-half million Americans

their jobs. We’ll show you the new jobs his

stimulus plan is creating....”

Reporter Anthony Mason: “It’s the

government that’s going to have to pull us out

of this recession....”

Reporter Jeff Glor: “For blue collar workers,

the checks can’t come quickly enough....”

Reporter Ben Tracy: “These overwhelmed

doctors have already seen 5,000 more

patients in just the past year. The stimulus

money will give them what they need most:

more co-workers.”

— Series of reports on the March 6 CBS

Evening News.



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 7 OF 28

“It doesn’t seem fair,” Couric told reporter Anthony Mason, “many of these banks took

taxpayer bailout dollars and now they’re turning around and penalizing a lot of taxpayers, some

of whom pay their credit card bills on time.” ABC’s Gibson summarized the “stern warning”

from the President: “If you don't protect the consumers, the government will.”

NBC’s Brian Williams framed it this way: “Some of the same banks that got billions in

taxpayer money to stay in business are now sticking it to those same taxpayers, their

customers,” and he applauded Obama’s reaction: “The President admonished the credit card

companies and came down on the side of consumers.”

It wasn’t just credit cards: the Obama administration also required newly bailed-out banks to

change their rules on executive compensation and bonuses and to participate in the

administration’s mortgage bailout. (More on both of those topics later.) None of the networks

ran stories focused on whether these impositions signaled an administration that had exceeded

its authority, nor did they investigate whether bailouts that were originally advertised as a

temporary bridge to keep the banking system afloat last fall had actually made the biggest

banks long-term appendages of the executive branch.

Indeed, virtually all of the network coverage focused on describing how the government was

proceeding to intervene in the financial marketplace, rather than getting both sides to debate

whether the government should intervene. Even talk of “nationalizing” major U.S. banks — a

concept so breathtakingly foreign to America’s free market culture that one would have

expected even liberal journalists to react with skepticism — drew surprisingly little negative

reaction from reporters.

According to ABC’s John Hendren on the February 15 World News, “some prominent

economists, including Nobel Prize winner Paul Krugman, say nationalization is the only way

out of the current financial crisis, given that the nation’s largest banks are now carrying a

crushing half a trillion dollars in bad debt.” He ran a soundbite of Krugman predicting that the

just-announced “stress tests” for banks would give the government a rationale for taking over

the banks: “They’re gonna go in there and do a kind of Claude Rains in Casablanca — ‘I’m

shocked, shocked to discover that these banks are in so much trouble financially,’ and then seize

them.”

On the February 19 CBS Evening News, anchor Katie Couric equated a government takeover

with a big hug from Uncle Sam: “It could keep banks open and free up money so they can start

lending again....In Britain, a government takeover of a bank last year helped to temporarily calm

fears in the financial markets there. Nationalization may have a psychological impact as well,

and Uncle Sam wrapping his arms around failing banks in this country might provide a big

dose of confidence for the American consumer.”

The next night, CNBC correspondent Trish Regan, on the February 20 NBC Nightly News,

assured viewers that, for most people, nationalization would be no big deal: “As worried as

shareholders in these institutions, these banks, may be, people that have accounts in them —

whether that be a savings account, checking account, money market, CD — they really don’t



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 8 OF 28

need to be worried....The FDIC insures accounts

up to $250,000 and, second, if the government

were to nationalize these banks, remember, these

banks would be owned not by shareholders, but

by the government. So, in theory, everyone’s

money should be perfectly safe.”

The following Monday on ABC’s World News,

anchor Charles Gibson asked reporter Betsy Stark

why “nationalization is considered such a dirty

word?” After explaining Wall Street’s

“philosophical” objections, Stark assured Gibson

that opposition to a government takeover is “not

entirely rational.” (See box.)

In all, one-fifth of the bank bailout stories (17,

or 20%) discussed nationalization. Most of the

time, reporters merely pointed out that the White

House had ruled out nationalization (actually,

spokesman Robert Gibbs rejected nationalizing the

entire banking system, not individual banks), but

rarely brought on critics of the idea. An exception

was a piece on the February 23 NBC Nightly News,

which featured two critics of nationalization to

one supporter. The New York Stock Exchange’s

Steve Grasso was one of the former. “You don’t

want the government controlling anything. You

want the markets dictating price,” he argued. “You want supply/demand dictating everything.”

 Surprisingly, only CNBC correspondent Scott Cohn, reporting on the February 27 NBC

Nightly News, actually used the term when the Obama administration became the largest single

owner of Citigroup by reclassifying its stake in the company as common stock. “You can call

this ‘nationalization light,’” Cohn quipped.

While Citigroup remains an ostensibly private company, just two business days after the

administration’s stock grab, the bank announced it would let newly-unemployed mortgage

holders temporarily drop their monthly payments to just $500, with funds going to taxes,

insurance and principal — but no interest. It’s exactly the kind of lenient policy the Obama

administration was championing, another example, perhaps, of how government ownership is

re-shaping private businesses.

Only Irrational Capitalists
Oppose Nationalization?

Anchor Charles Gibson: “I’m curious why

nationalization is considered such a dirty

word? The Obama administration has been at

pains to say we’re not going to nationalize

the banks, but a lot of economists...say this

actually could be a positive step if the banks

were — if a couple of banks were taken over

for a couple of years.”

Reporter Betsy Stark: “A couple of things,

Charlie....If banks are taken over by the

government, then private investors could see

the value of their shares either severely

diluted or wiped out altogether. But the other

thing is philosophical. Wall Street is the

bastion of free market capitalism, and

nationalization — even if it’s meant to save

the banks — is something that happens in

socialist countries. It’s not supposed to

happen in the United States.”

Gibson: “But those investors have been

wiped out already, haven’t they?”

Stark: “Well, it’s not entirely rational. You’re

absolutely right about that. But there is

certainly great resistance to this on Wall

Street.”

— ABC’s World News, February 23.



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 9 OF 28

# Budget/Spending (64 stories): President Obama’s first budget blueprint, for the fiscal year

beginning October 1, proposed spending a record $3.5 trillion (up $400 billion from President

Bush’s final budget), about half of which ($1.75 trillion) would be financed through deficit

spending, by far a record. Under Obama’s budget, the national debt would soar to more than

$20 trillion by 2019, the Congressional Budget Office determined, or more than 82 percent of the

entire Gross Domestic Product (GDP) — levels not seen since World War II.

Obama announced his budget February 26, but the previews began nearly a week earlier, as

the networks parroted the White House spin that the President would aggressively reduce the

deficit. In the four days leading up to the Obama’s speech to Congress (February 21 to 24), far

more statements on evening newscasts painted the President as a deficit fighter (83%) than as a

big spender (17%).

ABC’s David Muir began the February 21 World News by pitching how the President was

“slashing the deficit by at least 50 percent by raising taxes on the wealthy, people making

$250,000 and above, and cutting war spending by bringing troops home from Iraq.”

The next night, ABC’s Yunji de Nies kept up the salesmanship: “President Obama hopes to

get control by slashing the federal deficit in half over the next four years. He’ll do it by cutting

spending in at least two keys areas: winding down the war in Iraq, which now costs the

taxpayers an estimated $400 million a day, and federal health care spending by overhauling

Medicare and Medicaid.”

The next evening, February 23 — in spite of the massive stimulus plan just signed and

ambitious campaign promises yet to fulfill — all three network newscasts touted how the

President pledged at his “fiscal responsibility” summit to cut government spending and reduce

the deficit by more than half:

NBC’s Brian Williams heralded “the President’s plan to bring down the federal deficit

during a time of record government spending.” CBS’s Chip Reid explained that “most of the

savings would come from winding down the war in Iraq; ending the Bush tax cuts for people

making over $250,000 a year; and cutting spending.” According to ABC’s Jake Tapper, “deficit

hawks applauded the President’s focus today, saying ignoring the problem could cause an even

more severe crisis....The President said to the group he has no interest in making government

bigger for the sake of making it bigger.” 

When the actual budget details were revealed three days later, most network reporters

seemed to realize that Obama had proposed a very liberal, tax-and-spend budget. While none of

the three networks used that term, both ABC and CBS suggested a profoundly liberal shift,

incorporating phrases such as “redistribution of wealth” and “radical.”

“This $3.5 trillion budget outline represents a break from the past in a dramatic, if not

radical, fashion,” ABC’s Tapper observed February 26. “President Obama is trying to redirect

vast sums of wealth from wealthy individuals and businesses to people of lower incomes and

ambitious and costly programs for the environment, education and health care.”



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 10  OF 28

“In what would be a major redistribution of wealth, the President proposes taxes on high-

income Americans totaling about $637 billion over the next ten years,” CBS’s Reid seconded.

Even ABC’s George Stephanopoulos described Obama’s budget as “radical progressive

reform.”

But to NBC’s Brian Williams, the massive price tag was “the cost of our new reality.” White

House correspondent Savannah Guthrie maintained the deficit-cutting theme as she parroted:

“the President promises to cut the deficit in half by the end of his term, in part by raising taxes

on the wealthiest Americans....The White House says this budget is more honest than previous

ones....It assumes the economy will begin to turn around this year and grow robustly by 2011, a

forecast advisers say is not too rosy.” Instead of an independent expert, NBC turned to Obama’s

own economic adviser, Christina Romer, who unsurprisingly assured viewers that Obama’s

assumptions were “nothing out of the ballpark.”

# Bonuses/Executive Pay (61 stories): Even as the Obama administration was lobbying for its

$800 billion stimulus package, and agreeing to a spending resolution with over 9,000 earmarks

totaling roughly $8 billion, the President and his allies (and more than a few Republicans)

engaged in high-profile scolding of supposed overspending and extravagant pay at companies

that received government bailout money.

While network news coverage contained no direct criticism of the bailouts themselves, the

bonuses — especially those given to executives at the AIG insurance company — were the topic

of feeding frenzy coverage in mid-March. Rather than scrutinize the hyperbolic reaction of

politicians from both parties, the networks essentially joined in the bashing themselves. The

networks aired six times more statements (104) criticizing the corporations who paid out large

bonuses to employees, compared with statements suggesting the political reaction was

counterproductive or an infringement on businesses that remained in the private sector (16).

TV coverage largely matched the preening tone adopted by politicians. After a late-January

report about year-end bonuses for securities

industry employees, President Obama slammed

the practice as “shameful” and “the height of

irresponsibility.” Network reporters praised the

President for lashing out. “Channeling his inner

populist, the President got upset about something

that the public has been angry about for weeks,”

NBC’s Chuck Todd celebrated on January 29. 

Over on ABC, correspondent Dan Harris

argued that the bonuses are “not only infuriating

to the President, but many Americans are

bewildered and angry too,” and warned “Wall



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 11  OF 28

Street may be playing a dangerous game here at a

time when Congress is considering rewriting the

basic rules of American capitalism.”

But, uniquely, CBS that night also explained

the “bonuses” were down 37 percent from the

previous year, and are a core element of an

employee’s compensation, not a year-end pat on

the back, undermining the premise of the

President’s outrage. Correspondent Anthony

Mason found a compensation expert to explain

that “the bonuses paid to these financial services

people accounts for 50 or 75 percent of their total

compensation, and it’s geared to revenue that they

brought in or success they brought into the firm.

So it’s more akin to a sales commission than what

you or I would think about as a bonus.”

The next week, Obama announced his own

rules on how taxpayer-subsidized companies

should compensate top officials. While all three

networks offered full reports on their February 4

newscasts, only ABC’s Jake Tapper included any conservative critics — a single soundbite from

an unidentified man who saw the administration overstepping its boundaries. “Government

should stay out of markets because they do a horrible job of it,” the man argued. Besides that,

the coverage was devoted entirely to explaining or justifying the President’s new rules.

The “government does a horrible job” perspective was also in short supply when the

networks latched on to the AIG bonus story in mid-March. All three networks framed the story

as that of a righteously angry public rising up against a greedy corporation. “The controversy

over the $165 million in bonuses paid to employees of AIG is consuming Washington these

days, a reflection of public anger that a company bailed out with tens of billions in government

funds would pay bonuses to the very people who destroyed the company,” ABC anchor Charles

Gibson declared on March 18. 

“Anger was all the rage,” NBC’s Chuck Todd observed that same night. In spite of the fierce

coverage, neither NBC nor CBS had time to mention that many top Democrats — including

President Obama, Vice President Biden and top congressional Democrats Barney Frank and

Chris Dodd were big recipients of campaign cash from AIG. (See box.)

At the exact same time the AIG bonuses were getting huge play from the three networks, the

Wall Street Journal reported that the mortgage companies Fannie Mae and Freddie Mac, which

essentially had been taken over by the government in September because of huge losses, gave its

employees $210 million in bonuses, $45 million more than AIG. And, unlike AIG, Fannie and

ABC Reported Obama’s Money from
AIG, but CBS and NBC Skipped It

Anchor Charles Gibson: “And one of the

interesting things on Capitol Hill is that AIG

contributed to an awful lot of influential

lawmakers an awful lot of money.”

Reporter Jonathan Karl: “Oh, yeah, and they

were contributing last year even as the

company was crumbling, hundreds of

thousands of dollars. And, Charlie, take a

look at the list of top contributors [sic,

recipients] from AIG: Chris Dodd, chairman

of the Banking committee, right at the top.

But it’s a who’s who of power brokers:

Obama, McCain, Clinton, Max Baucus, the

finance chairman, and the Vice President, Joe

Biden. So they were currying favor with the

very group, or some of the very group, that

would go on to craft and support the plan

that would send them billions of dollars as

part of that bailout.”

— ABC’s World News, March 17.



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 12  OF 28

Freddie were central to the exponential growth in mortgage-backed securities that created such

chaos in financial markets. Further, the top echelons of these companies included many well-

connected Democrats — White House Chief of Staff Rahm Emanuel, for example, had served on

Freddie Mac’s board of directors after he left the Clinton White House in 2000 until he ran for

Congress in 2001 — pocketing $320,000 in just over one year, according to the Chicago Tribune.

Given the heavy coverage that the networks devoted to bonuses handed out by the bailed-

out AIG, one would have assumed even bigger bonuses from companies that were central to the

financial collapse — and in which the government now owned 79.6 percent of the stock —

would have generated even more attention. Yet the networks were virtually silent.

ABC’s World News made no mention of the bonuses, although on the March 18 Nightline (a

program not included in our study) co-anchor Terry Moran gave the matter a single sentence in

a story about the AIG bonuses: “But then came news the insurance giant is not alone. Fannie

Mae and Freddie Mac also plan to pay out big bonuses, despite needing giant federal bailouts.”

Katie Couric gave 27 seconds to the bonuses on the April 3 CBS Evening News. Her entire

item: “There was a huge uproar last month when AIG — bailed out by the taxpayers — paid

employees $165 million in bonuses. Now, Fannie Mae and Freddie Mac are getting ready to top

that. The mortgage giants seized by the government last year are paying $210 million in bonuses

to more than 7,600 employees. Four Fannie Mae executives will get at least $1 million apiece.”

For its part, NBC skipped the Fannie/Freddie bonuses entirely.

# Auto Bailout (48 stories): President Obama inherited the auto bailout from President Bush,

who approved loaning just under $20 billion of Trouble Asset Relief Program (TARP) funds to

General Motors and Chrysler at around the first of the year. While the Obama administration

was deciding how to proceed, the networks championed the bailout as essential; a majority of

statements (58%) cast the auto bailout in positive terms, compared to 42 percent who opposed

pumping more taxpayer money into the two companies.

Auto analyst John Wolkonowicz argued on the February 26 CBS Evening News that General

Motors “now knows how to do it. They know how to get it right. They need a bridge over the

troubled waters, so to speak.”

A month later, the President came out against new loans for the auto companies, instead

ordering Chrysler to merge with Fiat and re-shuffling the top management of General Motors

and demanding a new restructuring plan form each. The networks cast this as “tough” medicine

from the White House.

“President Obama couched his actions as tough love for the auto industry’s own good,”

ABC’s Jake Tapper seconded. Reporting from Detroit, ABC’s Chris Bury cast Obama as the

Sheriff of Motor City: “Today’s tough talk from the new sheriff in town was not necessarily



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 13  OF 28

welcome....The automakers, under pressure before, have a gun to their heads now, and they

seem to think the new sheriff in town wouldn’t hesitate to pull the trigger.”

“These are bold moves to quickly determine the future for two American icons,” CNBC’s

Phil LeBeau reported for the March 30 NBC Nightly News: “For the first time, the government is

endorsing the idea of bankruptcy to clean up GM’s massive debts.” NBC’s Brian Williams said

Obama’s rejection of the automakers’ restructuring plans “adds insult to injury” for Detroit’s

workers.

Obama’s firing of General Motors’ chairman and CEO was hit from the right three times as

an improper intervention in the private sector, including a man-on-the-street quoted on ABC

March 30: “This is a capitalistic country, and we, the stockholders, should fire somebody, not

the President.”

But the networks twice as often pushed the liberal gripe that Obama had fired too few CEOs,

as when NBC’s Brian Williams suggested to correspondent Chuck Todd that “the critics are

already circling, saying ‘If you’re going to fire the head of a car company, what about some of

these financial firms and bankers who got us in so much trouble?’” Todd told Williams that

complaint was coming from “folks on the left,” with conservatives saying Obama was looking

like “a nationalization Democrat, a pro-government Democrat.”

Two days later, Williams stuck with the criticism from “folks on the left” in an interview

with Treasury Secretary Geithner: “People think the car business has been treated differently by

the administration....You bounced the CEO of GM, and yet there are CEOs of finance companies

still in office.”

At the end of April, the White House plan for the auto companies came into sharper relief,

and — contrary to the spin of late March — it was far less “tough” on the pro-Democrat auto

union than it was on the creditors who would ordinarily fare best in a traditional bankruptcy.

The administration’s revised plan gave itself and the United Auto Workers a large equity stake

in both GM and Chrysler, while bondholders would receive stock worth only a fraction of their

initial investment. On the April 27 World News and Nightly News, reporters gave only a single

sentence to perhaps the key headline of GM’s restructuring plan. “Uncle Sam would become

GM’s majority stakeholder, for better or worse,” ABC’s Eric Horng mentioned in passing.

“Finally, the controversy,” CNBC’s Phil LeBeau disclosed on NBC, “the U.S. government,

under the current debt exchange proposal from GM, will own up to half the shares from the

automaker.”

CBS’s report failed to mention the proposed large government ownership of General Motors,

but did manage to put a human face on the plan to shortchange bondholders. Reporter Anthony

Mason found an 81-year-old retired schoolteacher who invested in General Motors bonds to pay

for her retirement.



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 14  OF 28

“I’m going to be hit three different ways,” Marjorie Holden pointed out. “I lose the capital, I

lose the interest, and I’m going to be taxed to bail them out. That doesn’t seem really quite fair

to me,” she told CBS viewers.

# Mortgage Bailout (35 stories): President Obama’s plan to use taxpayer funds to subsidize

struggling homeowners drew almost exclusively positive coverage from the networks when it

was announced on February 18, with the emphasis on those who would be helped, rather than

the taxpayers who would be supplying the funds.

The networks’ theme was government riding to the rescue: “President Obama warned today

that a cornerstone of the American Dream is crumbling,” fill-in anchor George Stephanopoulos

announced on ABC’s World News. “President Obama is throwing a lifeline to millions of

homeowners struggling to pay their mortgages or at risk of outright foreclosure,” CBS’s Katie

Couric heralded at the top of the Evening News.

Over on NBC, reporter Matt Taibbi profiled a widowed woman with a young daughter who

was relying on a dwindling savings to stay current on her interest-only mortgage, soon to re-set

at a much higher rate. Taibbi suggested Obama’s plan was their only hope: “The hope now is

that the home they were sure they would lose and go broke in the process might have at least a

chance to be saved.”

The next night, however, the networks discovered a backlash against the President’s plan

among homeowners with realistic mortgages who paid on time. That morning on cable, CNBC’s

Rick Santelli spotlighted the other side of the story when he wondered on-air, “How many of

you people want to pay for your neighbor’s mortgage that has an extra bathroom and can’t pay

their bills?...President Obama, are you listening?”

ABC and NBC’s February 19 newscasts both offered reports on angry homeowners, with

NBC using Santelli as their prime example. ABC’s John Berman showcased everyday citizens.

“It’s not fair to those of us who make our house

payments every month,” one man declared. “They

shouldn’t have bought them [houses they could

not afford] in the first place so, no, I’m furious

about it,” a woman similarly argued.

But while both of those reports featured upset

citizens, they concluded with assurances from

economists that, no matter how unfair it might

seem, Obama’s plan would really help everyone:

“Nobody wins when someone’s kicked out of their

house when there’s a viable solution to keep them

in their house,” economist Chris Mayer argued on

ABC.



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 15  OF 28

“It is a bitter pill to swallow, but it’s one we

need to swallow so that the financial system, the

economy, don’t slide away,” economist Mark

Zandi echoed on NBC. In other words, everyday

people might be angry, but experts say Obama is

right. 

“The solution might not be 100 percent fair to

everyone,” ABC’s Berman argued, “but then

again, who said recessions are always fair?”

CBS failed to catch up to the public backlash

until the next night, February 20, even as White

House spokesman Robert Gibbs attacked critics

such as Santelli. “I feel assured that Mr. Santelli

doesn’t know what he’s talking about,” Gibbs

smugly asserted, although CBS’s Chip Reid

pointed at that, even “Gibbs conceded that some

people who made bad decisions will be helped by

the plan.” Like Reid, ABC’s Tapper also told

viewers of Gibbs’ admission that Obama’s plan

would help some undeserving individuals, but

NBC’s Chuck Todd omitted that from his report

on Gibbs’ smackdown of Santelli.

Overall, the backlash sparked in part by

CNBC’s Santelli meant that network coverage of Obama’s mortgage bailout was more balanced

than his other big government proposals. Four out of ten statements (41%) rejected Obama’s

plan as unfair to responsible homeowners, compared to nearly six in ten (59%) who favored

government intervention on behalf of homeowners, split between those who supported

Obama’s bailout plan (46%) and those who suggested the bailout should be even more generous

(13%). (See chart on Page 14.)

The March 4 CBS Evening News, for example, profiled a homeowner who owes 54 percent

more than his home is currently worth. “The part of the Obama plan written for these

homeowners doesn’t help those who owe more than five percent of what their house is now

worth,” reporter Ben Tracy fretted.

Three days later, CBS profiled homeowners upset that Obama’s bailout would not help

them, either. “Without a government mandate, there’s often little incentive for banks to re-work

mortgages with hard-hit homeowners, or help people who have second mortgages,” Reporter

Daniel Sieberg mourned. “Although President Obama claims his mortgage plan will help seven

million homeowners, some analysts say it will be more like one and a half million.”

President Obama Subsidizing
Bad Mortgage Behavior?

“President Obama’s massive mortgage-

bailout plan is nothing more than a thinly

disguised entitlement program that re-

distributes income from the responsible 92

percent of home-owning mortgage holders

who pay their bills on time to the

irresponsible defaulters who bought more

than they could ever afford. This is Obama’s

spread-the-wealth program in action.

“Team Obama is rewarding bad behavior. It

is enlarging moral hazard. It is expanding its

welfarist approach to economic policy. And

with a huge expansion of government-owned

zombie lenders Fannie Mae and Freddie

Mac, Team Obama is taking a giant step

toward nationalizing the mortgage market....

“If the government really wants to help,

instead of bailing out irresponsible mortgage

holders, it should support new and younger

families who want to buy starter homes and

begin to climb the ladder of prosperity.”

— Conservative economist and CNBC host Larry
Kudlow, “Obama Subsidizes Bad-Mortgage
Behavior,” February 20 column.



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 16  OF 28

# Health Care Reform (26 stories): Much as they did with the White House’s gimmicky “fiscal

responsibility” summit, the networks gravitated to President Obama’s March 5 health care

forum, making it the peg for in-depth coverage of the prospects for health care “reform.” All of

the coverage was framed from the liberal perspective of the need for government to further

intervene in the health care system to enforce “universal” health coverage.

“At a summit of health care providers and consumers and insurers at the White House, the

President vowed to solve a problem that has bedeviled presidents since Theodore Roosevelt,”

ABC anchor Charles Gibson intoned. “There was an air of possibility at the White House,”

reporter Jake Tapper suggested at the end of his report.

The March 5 CBS Evening News and the March 1 World News on ABC asserted that the

problem was, as ABC’s David Muir put it, that “46 million Americans are without health

insurance.” Yet, as a July 18, 2007 report from the MRC’s Business and Media Institute explains,

that commonly-cited statistic is drawn from a Census Bureau report and includes roughly 10

million non-citizens, eight million young adults, and another nine million who make in excess of

$75,000 per year — groups accounting for more than half of the uninsured.

The network coverage included no conservative experts, and no statements suggesting that

the increased government involvement would worsen the state of health care in America.

Instead, the networks were excited by the prospect of government taking over an even larger

share of the nation’s health care system. ABC Medical Editor Dr. Tim Johnson was perhaps the

biggest cheerleader, celebrating news that Obama wanted $634 billion for a new health care

fund. “Health care experts that I’ve talked to today are thrilled with this budget proposal. They

see it as a very strong signal from the President that he is indeed very serious about health care

reform and willing to put a lot of money behind his rhetoric,” Johnson exulted on February 26.

Three days later, on the March 1 World News, Johnson made his perspective clear: “We

spend more than twice as much per person on health care in this country as the average of all

other industrialized countries, yet we’re the only one that doesn’t have universal coverage.

That’s a national shame.”

On March 5, Johnson participated in Obama’s health care forum, then went on World News

to tell anchor Charles Gibson about the experience: “I have to tell you, Charlie, I was blown

away by President Obama’s grasp of the subject, how he connected the dots, how he answered

the questions without any script.”

None of the network stories about Obama’s health care plans included any conservative or

free market experts to balance the views of those, like ABC’s Johnson, who championed a

greater role for government. While the details of the administration’s health care proposals have

yet to be disclosed, the network coverage of the first 100 days certainly favored the sort of big

government plan favored by liberals, and completely ignored the possibility of a free market

solution empowering individuals instead of bureaucrats.



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 17  OF 28

Foreign Policy: The Whole World As Barack Obama’s Stage

As Barack Obama took office, network news reporters were smitten with the notion that our

new President possessed near-magical powers to heal the wounds of the world and would, by

retreating from the despised policies of the Bush years, make America one of the most loved

nations on the planet.

All three networks showcased an enthusiastic global reaction to Obama’s inauguration, as if

the peoples of the world were more unanimous than the American electorate that split 53 to 46

percent in Obama’s favor in November. “America’s euphoria is spreading across the globe,”

NBC’s Dawna Friesen celebrated on January 20. “Many people tuning in to see this moment of

history unfold — and, they hope, the beginning of a new era....He is the man of the

moment...and, many hope, the man who can navigate the world through the new century.”

Over on CBS that night, the mood was nearly as ecstatic. “From Europe, to Asia, to Africa,

his inauguration is seen as a new beginning,” Evening News anchor Katie Couric celebrated.

Reporter Mark Phillips surveyed the globe and found only admirers: “Never have so many felt

so close from so far....The world seemed to stop to watch the man many see as their new leader,

too....He will inherit the world’s problems, but Obama, perhaps more than any before him, is

being carried along on a river of good will.”

As the new administration settled into day-to-day business, reporters like NBC’s Andrea

Mitchell kept up the kudos. When Obama showed up at the State Department to meet his new

Secretary, Hillary Clinton, Mitchell could barely contain her glee, declaring on the January 22

Nightly News: ”The State Department got a boost of adrenaline today: marching orders from the

President and a new Secretary of State....Diplomacy is back!”

For the networks, Obama’s first 100 days were a rolling celebration of the end of the Bush

administration’s foreign policy. Two of Obama’s key initiatives — surging troops into

Afghanistan and reaching out to America’s enemies, like Iran — earned uniformly favorable

press coverage from the networks. When it came to Obama’s steps to re-shape the “War on

Terror” into a kinder, gentler set of “Overseas Contingency Operations,” the networks

permitted criticism of the new President, but spent much more airtime lambasting the departed

former President. (More on each of these issues below.)

President Obama’s trip to Europe in early April was another chance for network reporters to

tout his popularity. NBC’s correspondents were the most sycophantic. On the April 1 Nightly

News, correspondent Chuck Todd celebrated how Obama had finished “a diplomatic decathlon,

packing in a week’s worth of international diplomacy into 12 hours.” He also declared the

Obamas to be “America’s unofficial royalty,” and slobbered over how President Obama was

“the new star of the world stage.”

Chief Foreign Affairs correspondent Andrea Mitchell could barely contain herself on the

April 2 Nightly News: “The reviews are already in, rave reviews” for Barack Obama. “He is



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 18  OF 28

blessed by the comparison with his predecessor,

because George W. Bush was very unpopular here

in Europe. It was more like Ronald Reagan coming

with the charm.” NBC reporters also gushed over

First Lady Michelle Obama. (See box.)

Visiting France on April 3, President Obama

told Europeans that the U.S. has been an arrogant

power. “There have been times where America

has shown arrogance and been dismissive, even

derisive. But in Europe, there is an anti-

Americanism that is at once casual, but can also be

insidious.”

To many American ears, this was

unprecedented: an American President talking down his own country while overseas. To their

credit, all three network newscasts that night allowed viewers see Obama’s remark. But none of

the three portrayed it as controversial, presenting it as a benign statement on the need for

mutual cooperation. Here’s how the three White House correspondents set up the quote:

ABC’s Jake Tapper: “Before the young, enthusiastic crowd, Mr. Obama said both the U.S.

and Europe need to change to move forward together....”

CBS’s Chip Reid: “On rocky relations between the U.S. and Europe, the President blamed

both sides....”

NBC’s Chuck Todd: “The President addressed the elephant in the room when it comes to

trans-Atlantic diplomacy....”

None of the networks spent any more time on the remark, which became a hot topic on talk

radio over the following days. Assessing the President’s trip on ABC’s World News on April 4,

George Stephanopoulos said while Obama did not get everything he wanted in terms of policy:

“The President’s stagecraft on this trip and his star power have really held up all through his

trip to Europe.”

The networks were similarly thrilled during Obama’s Latin American summit two weeks

later, although the key issue was his unilateral decision to relax the trade ban with communist

Cuba. “President Obama made it clear he’s interested in forging a new spirit of cooperation

between the U.S. and its neighbors in the Western hemisphere,” CBS’s Jeff Glor touted on the

April 18 Evening News. 

That night, CBS’s Michelle Miller found only fans of Obama’s actions when she visited

Cuban-Americans in Union City, New Jersey. “President Obama’s overtures to Cuba raised

possibilities and hopes,” she asserted, while back in Cuba, “the signs of a thaw in the

relationship were welcome news.”

Michelle’s Magic

“From the moment the Obamas landed in

Britain, hand in hand, many here were

already star-struck....Here, they’re calling it

‘Michelle’s magic.’ There’s the media

fascination with her clothes...but awareness,

too, that with her Ivy League education and

relaxed, easy charm, she’s impressive....She’s

been hailed by the fashion press as a

modern-day Jacqueline Kennedy, who

dazzled Brits when she met the Queen.”

— NBC correspondent Dawna Friesen on Nightly
News, April 1.



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 19  OF 28

These themes of “possibility” and “hope” were

also in evidence in coverage of the main foreign

policy stories of the Obama 100 days: the War on

Terror, the war in Afghanistan, and Obama’s

overture to Iran:

# War on Terror (68 stories): When it came to the

War on Terror, President Obama’s main policy

initiatives during his first 100 days seemed aimed

less at al Qaeda and more at his predecessor in the

Oval Office. Of the Obama terror-fighting policies

that drew network TV attention, the only one that

involved actual aggression against the enemy was the continued use of drone aircraft to attack

terrorist targets along the Afghan-Pakistan border.

The networks focused most of their coverage on Obama’s decision to end the “torture” of

detainees; to close the prison for suspected terrorists Guantanamo Bay, Cuba; and to publicly

release Bush-era Justice Department memos on permissible interrogation methods. Coverage of

President Obama’s activities in these areas was split, with a bare majority of statements from

reporters and quoted news sources (51%) supporting his actions, vs. 49 percent who

disapproved. NBC and CBS were mostly positive of Obama’s softer line, but ABC’s World News

actually offered mainly critical coverage. (See chart on Page 20.)

The networks generally framed the issue exactly as Obama and other liberals have. “The

new President says America is taking the moral high ground in making the country safer,”

ABC’s Charles Gibson announced on the January 22 World News, talking about the closing of

Guantanamo and ending of harsh interrogation methods. “He has told the world that we will

practice what we preach,” Bob Schieffer applauded on the next night’s CBS Evening News.

“The White House insists it was the number one recruiting tool for al Qaeda worldwide:

tactics like waterboarding, which they say was clearly torture, tactics they say have now

stopped,” NBC anchor Brian Williams intoned in an April 20 piece about the Bush-era memos.

“Acknowledging the CIA’s job is more difficult because America’s enemies do not adhere to

the same values, the President said the agency must live up to a higher standard,” reporter

Savannah Guthrie echoed.

But the networks gave nearly equal time for Obama’s critics. “Can Obama’s radically new

direction actually defeat al Qaeda and keep America safe? Or is it, as some say, a terrorist’s

dream come true?” ABC World News Saturday anchor Dan Harris pondered on January 25. The

following piece, by reporter Rachel Martin, ended on an equally-skeptical note: “Closing

Guantanamo and releasing the detainees may improve Obama’s image around the world, but it

won’t dilute al Qaeda’s anti-American propaganda, and it may end up giving it a boost.”

Even Darfur Victims Are
Inspired by Obama

“Walking through one [refugee] camp, we

discovered Obama’s message of hope has

reached even here. This mud-brick building

is the newly renamed ‘Obama Schoolhouse.’

The children say Obama inspires them to

reach their dreams.”

— NBC’s Ann Curry reporting on the Darfur
crisis on the February 20 Nightly News.



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 20  OF 28

While these stories presented a

nearly balanced debate about President

Obama, the networks cast former

President George W. Bush and his

administration in a far harsher light.

Four out of five statements (80%) on the

network newscasts during President

Obama’s 100 days cast the Bush

administration as corrupt or criminal in

their handling of terrorist detainees.

Only a handful included a response

from any former administration official

such as Vice President Dick Cheney,

who was quoted in network stories after

granting interviews to FNC’s Hannity

and The Politico.

The supposed guilt of the previous Republican administration was often just assumed.

“How much pressure do you think the Obama administration is getting to hold Bush officials

accountable?” CBS’s Katie Couric asked analyst Jeff Greenfield on April 21.

The Bush administration was rarely defended. ABC’s World News on April 18, for example,

presented a one-sided attack without any rebuttal, citing liberal journalist Jane Mayer and the

like-minded former CIA officer Larry Johnson. ABC reporter John Hendren allowed Mayer to

claim higher-ups pushed CIA interrogators to abuse prisoners. “We’ve got people inside the

CIA saying, ‘We don’t want to do this. This is criminal. This is not what America is about,’ and

they were ordered to do it anyway,” Mayer alleged on ABC.

For all of their early claims of bipartisanship, Obama officials, including the President, also

openly attacked the previous administration. “President Obama called it a dark and painful

chapter in our history,” ABC’s Charles Gibson relayed on April 16, a phrase that was repeated

on NBC that night. “The President said today that the Bush policies reflected a loss of what he

called ‘our moral bearings,’” NBC’s Andrea Mitchell noted in an April 21 report.

Network reporters never suggested that President Obama or his aides should justify their

criticisms of President Bush’s record on fighting terrorism. While the networks offered a

balanced debate over the wisdom of Obama’s lenient approach to terrorism, their one-sided

coverage of the former Bush administration’s “harsh” approach is evidence of another issue in

which the media are in sync with the Obama administration’s liberal mindset.

# Afghanistan War (35 stories): President Obama’s decision to implement a surge of new U.S.

troops to Afghanistan and negotiate with some elements of the Taliban was given roundly



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 21  OF 28

positive coverage by the broadcast networks, in sharp contrast to their reaction to President

Bush’s decision two years ago to send additional troops to salvage the U.S. mission in Iraq.

Back then, the networks cast the Iraq troop surge as wildly risky and profoundly unpopular.

Previewing Bush’s plan on the January 8, 2007 Nightly News, NBC’s Jim Miklaszewski was

pessimistic: “Military officials warn the plan would take three months to assemble the forces,

while many experts warn it’s too little, too late.” The day after Bush’s announcement, on the

January 11, 2007 Evening News, CBS anchor Katie Couric argued it was a non-starter: “If the

early reaction to President Bush’s new Iraq strategy is any indication, selling the American

public on it could be a mission impossible....The reviews of the speech last night were largely

negative, from the American public and Congress.”

The network reaction to President Obama’s surge in Afghanistan was vastly different. When

word came on February 17 that Obama was dispatching 17,000 troops to Afghanistan, none of

the networks cast it as controversial or even worthy of more than perfunctory coverage. ABC

and CBS held themselves to brief reports, while NBC’s Miklaszewski argued that with violence

in Afghanistan rising, “these additional forces are urgently needed.” He also deemed it a plus

that the troops were being diverted from scheduled duty in Iraq: “That could meet two of

President Obama’s campaign promises — to reduce the number of forces in Iraq, while

increasing the number in Afghanistan.”

Overall, 91 percent of the statements made on a network evening news broadcast about

Obama’s Afghanistan strategy were favorable, a sharp contrast to the reaction to Bush’s Iraq

surge. Most of the favorable comments came from President Obama and his aides; the positive

tone was the result of a near-absence of critics from the airwaves. Two years ago, congressional

Democrats — including Obama himself — loudly decried Bush’s troop surge as a mistake, but

none of the networks’ 100 day coverage noted the irony that President Obama was adopting a

similar strategy.

# Obama’s Overture to Iran (27 stories): As noted earlier, President Obama attempted to reach

out to a number of America’s international adversaries during the first 100 days — including

Russia, Cuba and Venezuela — but his overture to Iran drew the most attention. Reporters were

especially thrilled when Obama sent a video greeting on March 20 for the Iranian New Year —

NBC fill-in anchor Natalie Morales called it “dramatic,” while correspondent Andrea Mitchell

applauded it as “conciliatory, respectful.” CBS’s Lara Logan called it “a bold move.” ABC’s Jim

Sciutto said that “President Obama promised a new day in U.S.-Iranian relations.”

But the next day, Iran’s “Supreme Leader” Ayatollah Khaminei rejected Obama’s plea in an

anti-American rant delivered in front of what ABC termed “a huge rally.” That night, only ABC

offered a full report on the Iranian rejection. While reporter Hilary Brown noted Khamenei’s

slam that “America is hated around the world and that nothing would happen until the U.S.

administration changes its foreign policy,” she optimistically argued: “It wasn’t a flat rejection

of the President’s overture.”



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 22  OF 28

For its part, NBC ran only a brief, three-sentence item on the Iranian rebuff to Obama, while

the CBS Evening News was pre-empted by basketball.

Network reporters seemed little bothered by the Iranian regime’s continued recalcitrance in

the face of Obama’s charm offensive. On the April 9 Evening News, CBS’s Elizabeth Palmer

reported from Iran how that government was claiming more advances in its nuclear program, as

if Obama’s “conciliatory” messages might be a real deterrent: “The Iranian government has

demonstrated today that its nuclear program is up and running quite smoothly and nothing, not

even conciliatory messages from the White House, can take that away.”

The sentencing of a freelance journalist with American citizenship, Roxana Saberi, to eight

years in prison for alleged “spying” was cast as another setback for Obama. NBC’s Tom Aspell

warned on the April 18 Nightly News that if the Obama administration tried to “pressure” Iran

to release the woman, it could “complicate” his effort to establish better relations with Iran —

sidestepping whether the imprisonment of an American might also endanger good relations.

ABC’s Rachel Martin, on the April 18 World News, however, uniquely ran a soundbite from

an expert on Iran, Karim Sadjadpour, who suggested Iran’s bad behavior was the regime’s

response to Obama’s overture: “Whenever there is an effort by the United States to try to reach

out to Tehran and build confidence, the Iranians often respond in kind with these efforts to try

to sabotage this rapprochement.”

Four days later, ABC’s George Stephanopoulos interviewed Iranian President Mahmoud

Ahmadinejad and asked if he accepted Obama’s “personal word that she is not a spy.” In an

excerpt shown on the April 22 World News, Ahmadinejad basically told the President of the

United States to mind his own business: “I think Mr. Obama, as a sign of change and also to

encourage friendship, should allow laws to be processed fairly and allow the judiciary to carry

out its duties.”

Other Topics: Ethics, the Environment and Embryos

The Obama administration also received substantial coverage on three topics that don’t fit

neatly under either the economic or foreign policy categories: the ethics of his administration

officials; expanding environment regulations; and the President’s decision to lift the ban on

federal funding for embryonic stem cell research. A run-down of how the Big Three networks

covered these issues:

# Administration Ethics (26 stories): On President Obama’s first full day in office, January 21,

all three evening newscasts noted how he signed executive orders imposing stricter ethics rules

on his staff, although each folded it into larger stories about Obama’s day. “With five strokes of

the pen, Mr. Obama then ordered some tough ethics and transparency rules,” ABC’s Jake

Tapper narrated.



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 23  OF 28

CBS’s Chip Reid offered a similar summary, followed by a soundbite from the President:

“He signed orders today tightening ethics rules for government employees and gave his new

staff instructions on what it means to do government service.”

“It’s not about advantaging yourself,” the President told his staff. “It’s not about advancing

your friends or your corporate clients. The American people are really counting on us now.”

But moments later on each newscast, the topic was how Obama’s nominee for Treasury

Secretary, Timothy Geithner, had failed to pay tens of thousands of dollars in taxes. Yet none of

the networks suggested a discrepancy between Obama’s plea for higher standards and his

continued backing of Geithner. NBC, in fact, promoted the notion that Geithner’s supposedly

incredible talent outweighed his ethical lapses:

“During what’s been described as our economic emergency in this country, there is no

Treasury Secretary,” anchor Brian Williams fretted. Correspondent Kelly O’Donnell added how

Geithner received a “warm reception” and that “there’s plenty of praise for Geithner’s

qualifications to run Treasury, but his tax problem is another matter.”

O’Donnell showed no critics of Geithner’s policies, but CBS’s Sharyl Attkisson that same

night pointed out that not everyone shared a high opinion of the nominee: “Some of Geithner’s

opponents also consider him a chief architect of the failed policies that led to the bailout. But he

has many supporters, Katie, and is expected to be confirmed.”

A little more than a week later, Obama’s choice for Health and Human Services, former

Senator Tom Daschle, was exposed as failing to pay some of his taxes, too. As they had with

Geithner, the networks largely painted the President as an uninvolved casualty. On the

February 1 World News, anchor Dan Harris empathized: “Right smack in the middle of this

stimulus debate comes an unwanted distraction for the Obama administration.”

The next day, all three evening newscasts outlined Daschle’s “tax problem.” ABC anchor

Charles Gibson asked George Stephanopoulos if Daschle’s bid to join the Cabinet was “in peril?

Any thought he might take himself out of the running?” Stephanopulos dismissed the concern:

“Not on today’s facts, Charlie, I don’t think so....Democrats are going to hold firm.”

Less than 24 hours later, of course, Daschle was gone, with the announcement coming

shortly before all three evening news anchors met the President for previously scheduled

interviews. NBC’s Brian Williams and CBS’s Katie Couric gave Obama a sympathetic ear,

casting the President as a victim of circumstance. 

“You lost two nominees, two appointments, today,” Williams noted. “Did that make you

angry, I imagine?” He later wondered “How do you prevent the lesson from being that, no

matter how lofty the goals of the new guy coming in, Washington wins, in the end?”

Couric struck a similar note: “You campaigned to change the culture in Washington, to

change the politics as usual culture here. Are you frustrated? Do you think it is much, much

harder to do that than you ever anticipated?”



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 24  OF 28

After Daschle’s demise, the networks stopped making a big deal out of the ethical problems

of Obama’s Cabinet nominees. Only CBS mentioned (briefly, on the February 5 Evening News)

that Labor nominee Hilda Solis had to pay back taxes; ABC and NBC skipped it. Only the CBS

Evening News mentioned (again, very briefly, on March 2) that Obama’s nominee for U.S. Trade

Representative, Ron Kirk, also had to pay back taxes — ABC’s World News and the NBC Nightly

News skipped that, too, although NBC’s Today carried a brief mention on March 3.

But the CBS Evening News completely skipped over the failure of Kansas Governor Kathleen

Sebelius — Daschle’s replacement — to pay all of her taxes, even as both ABC’s World News and

the NBC Nightly News ran short items on March 31. NBC’s Chuck Todd squeezed it in at the end

of a piece about Obama’s trip to Europe, and played down its importance: “This wasn’t a lot of

tax money, about $7,000. Senate Democrats say she’ll be confirmed easily.”

# The Environment (22 stories): All three evening newscasts provided overwhelmingly positive

coverage of Obama’s January 26 decision to allow more state regulation of so-called greenhouse

gas emissions and to demand higher fuel efficiency standards for cars and truck, both reversals

of Bush administration policy. The networks saw these actions, probably correctly, as indicators

that Obama would aggressively use federal regulations to promote a liberal environmental

agenda.

“Today, this country’s environmental policy changed dramatically,” NBC’s Brian Williams

enthused. “The change in course delighted the President’s audience of long-suffering

environmental activists,” CBS’s Chip Reid agreed. “With the President calling for decisive action

on cleaning up the air, environmentalists in California are starting to breathe easier,” CBS’s Ben

Tracy cheered.

That night, CBS and NBC’s coverage only permitted fans of Obama’s new regulations to

supply comments. Only ABC’s Jake Tapper — whose World News story featured mainly Obama

supporters — managed to include soundbites from anyone criticizing Obama’s new policies.

Talking about the stricter fuel standards,

Tapper showed industry analyst Rebecca

Lindland make the obvious point that

“manufacturers will be forced to pass on the

cost of meeting these regulations on to the

consumer.” He also found an auto worker in

Detroit who mocked the new President: “It

was a chicken in a pot for Roosevelt, but it’s

like a moped in every garage for Obama.”

Coverage of Obama’s environmental

policies during the first 100 days matched the

tone of these early stories. Overall, 78 percent

of statements applauded Obama’s more



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 25  OF 28

aggressive approach, compared to 22 percent that

offered criticism of the need for such measures or

the costs of doing so during a severe recession.

ABC also found a way to suggest Obama was

really a tool of dirty corporations, in an April 21

report (right before Earth Day) criticizing the

President for supporting clean coal technology

(where carbon emissions are sequestered

underground instead of pumped into the

atmosphere).

ABC’s Brian Ross juxtaposed Obama’s

campaign statements supporting such technology

— “Clean coal technology is something that can

make America energy independent” — with the

condemnations of far-left environmentalist Robert

F. Kennedy. “Clean coal is a dirty lie,” Kennedy

complained to Ross, slamming Obama as an

“indentured servant to the coal industry.”

But attacks on Obama from the right were rare.

When Obama’s EPA took a step towards

regulating carbon dioxide — an atmospheric gas

required for life on Earth — as a threat to “public

health and welfare,” the networks all stuck to the

spin of cheering environmentalists. “You can’t see them, but the greenhouse gases that come

from your car or the coal burned to make electricity to warm the planet, that, the government

says, is a danger to your health and welfare,” NBC’s Anne Thompson obligingly argued.

Rather than seek out experts who would offer a contrary view (see text box), the networks

swarmed to the professional environmentalists who lobbied for the new regulations. “The EPA’s

action signals to the world that we’re changing, it’s a game changer. We’re, for the first time,

serious about tackling the global warming crisis,” the National Wildlife Federation’s Joe

Mendelson enthused on NBC. The only note of skepticism came from the Chamber of

Commerce, whose spokesman suggested intrusive EPA regulation could seriously damage the

U.S. economy.

But if the networks had any desire to provide skeptical coverage, they might have

questioned the Obama administration’s premise that global warming is a) for real, and b) the

result of human beings burning carbon-based fuels. But the networks long ago dropped a

balanced approach to the climate change debate, becoming unapologetic advocates for the

liberal environmentalist charge that humans will destroy the Earth without radical cutbacks in

industrial activity. On this topic, the networks’ bias translated into little skepticism of the

Obama administration’s liberal environmental agenda.

The Conservative Perspective the
Networks Ignored

“The Obama administration’s embrace of the

global warming theory continues despite

growing evidence from first-rate, blue chip

scientists who are increasingly concluding

that humans have little effect on global

temperatures, and that natural causes and

temperature patterns continue to

dominate....Satellite measured temperatures

show that the global atmosphere has cooled

over the last 10 years, with the decline in

temperatures accelerating over the last two

years. They argue that temperature variations

throughout the 20th century can be

explained by natural causes.  U.S.

temperatures rose from 1977 to 1998, but

they fell from 1940 to 1977.  The hottest

decade was the 1930s. Yet carbon dioxide

increased continuously throughout the

century, which should have produced a trend

of consistent temperature increases if it was

causing global warming.”

— Peter Ferrara of the Institute for Policy
Innovation, writing at the Fox Forum, April 20.



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 26  OF 28

# Embryonic Stem Cell Research (16 stories): For social conservatives, two of the most

significant measures of Obama’s first 100 days concerned his executive orders removing

restrictions on federal funding for abortion established by President George W. Bush, and

ending the ban on federal funding for research using stem cells taken from human embryos. 

The pro-abortion orders, signed January 23, were almost completely ignored by the network

evening newscasts, with NBC and CBS offering a single sentence in reports from their White

House correspondents. ABC ran nothing that night, but two days later on its Sunday night

newscast, the network ran a longer piece portraying Obama as conciliator looking for “common

ground” compared to the “fast and brutal” reaction of religious conservatives. 

In contrast, those same networks all provided heavy same day coverage of President Bush’s

anti-abortion executive orders in 2001, casting them as deeply ideological and highly

controversial. Then-CBS correspondent John Roberts claimed Bush “waded into controversy on

his first day,” and channeled how “abortion rights activists fear there’s more to come.”

Obama’s overturning of Bush’s policy on funding embryonic stem cell research drew much

more attention, nearly all of it positive. “These wondrous, all-purpose embryonic stem cells, the

cells which look so promising in the laboratory, will now, finally, be used to treat people,”

ABC’s John McKenzie enthused on January 23 as he reported both on Obama’s anticipated

action and the start of a clinical trial.

Obama’s announcement came on March 9, but the network evening newscasts began

trumpeting the news three days earlier. “Scientists tonight tell us they are overjoyed by the

news, saying Monday will be a great day for science and for patients,” ABC’s Lisa Stark cheered

on the March 6 World News. After the announcement, Stark’s report included this soundbite

from paralyzed researcher Roman Reed: “Under President John F. Kennedy, we were the first to

walk on the moon. Under President Obama, the paralyzed will be the first to walk on earth.”

The evening newscasts ran a total of 38 statements offering an opinion of Obama’s shift in

favor of federal funding and the vast majority

(82%) saluted his decision, compared with 18

percent who were opposed. Network reporters

flocked to patients who believe they might

benefit, with far less time for religious

conservatives who objected to the ethics of

spending tax dollars to destroy human

embryos. “For many Americans dealing with

chronic illness, the change in government

policy could not come soon enough,” CBS’s

Katie Couric declared on the March 9 Evening

News.

With one exception, the only scientists and

researchers interviewed were supporters of



CHEERLEADING OBAM A’S REVOLUTION , PAGE 27  OF 28

using human embryos for research, creating the impression of near-unanimous support from

the medical community. “President Obama said exactly what this room full of scientists has

long waited to hear,” CBS’s Chip Reid noted on March 9. “The new Obama decision is really

putting patients first. It’s putting patients over ideology. It’s going to allow the science to move

forward as quickly as possible,” researcher George Daley enthused March 8 on ABC.

The only exception to this trend was CBS’s Kimberly Dozier, who included researcher Dr.

David Prentice in her March 7 piece previewing Obama’s decision. Prentice suggested Obama

was behind the curve: “Using embryos? Old science, bad health care. It’s the adult stem cells

that actually help patients now.” 

Writing at U.S. News and World Report, physician (and onetime CBS consultant) Bernadine

Healy further explained that recent trials have shown a difficulty in controlling the growth of

embryonic stem cells once implanted, leading to “disabling if not deadly tumors” in some

patients. “To date, most of the stem cell triumphs that the public hears about involve the

infusion of adult stem cells,” Healy added.

Neither ABC nor NBC gave this point of view any airtime as they were praising Obama’s

action. As with the other policies of the new President’s first 100 days, the networks seemed

incapable of providing even-handed coverage of policies that match the liberal predilections of

most of their reporters.

Conclusion: Media Watchdogs Now Obama’s Lapdogs

At the end of President Obama’s first 100 days, all three evening newscasts celebrated the

occasion. NBC’s Savannah Guthrie suggested the 100-day milestone “is the kind of thing his

aides say is one of those fake holidays that journalists make up,” although she added how

Obama “graded his own performance” at a town hall meeting — “[He] said he was pleased, but

not satisfied with the progress of his administration.”

The CBS Evening News devoted most of their newscast to touting Obama’s achievements.

“One of the chief accomplishments of President Obama’s first 100 days is getting that economic

stimulus bill through Congress,” anchor Katie Couric cheered. “President Obama’s been on a

global charm offensive in his first 100 days,” echoed foreign correspondent Lara Logan.

“I’ll tell you this,” Bob Schieffer told Couric, “if the President’s popularity stays as high as it

is right now, you’re going to see him continue to push big.”

Over on ABC, George Stephanopoulos touted Obama’s first 100 days as “shock and awe on

the domestic front.” He suggested that Obama’s “number one accomplishment has been to

inspire a sense of direction in the country,” parroting the spin of White House Chief of Staff

Rahm Emanuel, who was at that moment being interviewed by Couric over on CBS.



To schedule an interview, please contact Colleen O’Boyle or Tim Scheiderer at (703) 683-5004.

“What’s your greatest accomplishment?” Couric wondered. “We’ve helped give America

that sense of confidence again, that we can meet these challenges and this country is headed,

finally, in the right direction,” Emanuel replied.

When the White House and the media are saying exactly the same thing, that’s a clue that

journalists are failing to act as a real check on those in power. A little over two years ago, during

the debate about the Bush administration’s Iraq surge, Newsweek reporter Evan Thomas was

asked if the media were “bashing the President unfairly?”

“Well, our job is to bash the President,” Thomas replied. “That’s what we do.”

Not anymore, apparently. In his first 100 days in office, President Obama has pushed an

audaciously liberal policy agenda. If enacted, his policies would have radical consequences for

America for years, perhaps decades. With Democrats enjoying monopoly control of the House

and Senate, the networks and the rest of the media have the responsibility to scrutinize those

policies, and give audiences both sides of the story — not just the perspective of a powerful

Chief Executive.

Yet in the first 100 days, network coverage endorsed every one of Obama’s major policies:

the stimulus, the budget, the bank bailout, the auto bailout, the mortgage bailout, foreign policy,

the “War on Terror,” the environment, embryonic stem cell research, and on and on. Such

promotional coverage of major policies is not part of the normal “honeymoon” that exists

between journalists and new Presidents. Rather, it is a symptom of how few network reporters

evidently see their professional role as that of adversary to whoever is in the White House.

The longstanding liberalism of network reporters made them aggressive adversaries of the

Bush White House and other Republican administrations. The evidence from President Obama’s

first 100 days is that that liberal mindset has crippled reporters’ ability to be effective watchdogs

on behalf of the public. Instead, the once-fierce media watchdogs have become Barack Obama’s

drooling, tail-wagging lapdogs.

The Media Research Center
325 South Patrick Street • Alexandria, Virginia  22314

(703) 683-9733 • www.MRC.org

L. Brent Bozell III, President
Brent H. Baker, Vice President for Research and Publications

Richard Noyes, Research Director • Tim Graham , Director of Media Analysis

Geoffrey Dickens, Brad Wilmouth, Scott Whitlock, Matthew Balan 

and Kyle Drennen, News Division Analysts • Mike Sargent, Intern

Michelle Humphrey, Research Associate • Kristine Lawrence, Media Archivist 

Stuart James, Webmaster


	Page 1
	Page 2
	Page 3
	Page 4
	Page 5
	Page 6
	Page 7
	Page 8
	Page 9
	Page 10
	Page 11
	Page 12
	Page 13
	Page 14
	Page 15
	Page 16
	Page 17
	Page 18
	Page 19
	Page 20
	Page 21
	Page 22
	Page 23
	Page 24
	Page 25
	Page 26
	Page 27
	Page 28
	Page 29
	Page 30

