


Omitting for Obama 
How the Old Media Deliberately Censored New Media Scoops in 2009

EXECUTIVE SUM MARY

T
he Obama administration was embarrassed by a series of revelations about its most

radical actions, assumptions, and associations in 2009. While Fox News and the

conservatives on talk radio and the Internet broke and developed these stories, Americans

following only the “mainstream” media would never have heard these reports. Instead of

acting as government watchdogs holding the people in power accountable, the nation’s

broadcast news networks deliberately suppressed and de facto censored embarrassing scoops –

at least until President Obama or Congress took action and made them impossible to ignore.

In many cases, this resistance to real news extended even to newspapers like the Washington

Post and the New York Times, which are supposed to be more substantive and thorough than

highly-paid TV news talking heads or unpaid bloggers. A Media Research Center study of four

such stories highlighted by the New Media in 2009 that were damaging to the Obama “brand”

found that the news was not only slow in arriving, it was fast in disappearing: 

# Van Jones. On September 3, blogger Jim Hoft reported that Obama “green jobs” guru Van

Jones had signed a petition in 2004 demanding a probe into charges the Bush administration

“deliberately allowed the September 11th attacks to occur.” Fox News Channel jumped on the

story. But it didn’t draw a single story on ABC or NBC until after Jones resigned his office at the

very start of September 6. CBS filed one, and ABC five. NBC never devoted a single full story to

Jones (just mentioned him as a distraction in eight pieces). They noticed a few outrageous Jones

remarks like suggesting a black child would never shoot up a school, but never noticed Jones

calling himself a communist. Even the newspapers were stubborn in their avoidance: the

Washington Post failed to publish a story until the morning before Jones resigned, and the New

York Times failed to publish a story until after he resigned. 

# ACORN. On September 10, the website Big Government exposed with shocking hidden-

camera footage how the leftist Association of Community Organizers for Reform Now

(ACORN) in Baltimore advised a man and woman posing as a pimp and a prostitute how to

shelter their illegal income from taxes, even as they claimed they were bringing in under-age



girls from Latin America to be their sex workers. While the video aired heavily on Fox News,

the broadcast network evening news shows stayed silent for five days until Congress moved to

deny the group’s millions in federal funding. (ABC broke the network blackout on Saturday

morning, September 12 to briefly note the Census Bureau cut off ties to the group.) While the

journalists kept releasing videos from ACORN offices – in Washington D.C., Brooklyn, and San

Diego – in the end, ABC and CBS aired only one full story, NBC three. As the rest of the

country was laughing at Jay Leno ACORN skits, the networks didn’t find it a laughing

proposition when President Obama claimed to George Stephanopoulos: “Frankly, it’s not

something I've followed closely,” adding he had not been aware that ACORN received much

federal money. None noted the comment or Obama’s long relationship with the group in

Chicago, working as an ACORN trainer and even as ACORN’s attorney in court. 

# Obama’s Aide and Mao. After White House communications director Anita Dunn slammed

Fox News Channel as either “the research arm or the communications arm of the Republican

Party” in October, Glenn Beck’s FNC show unearthed video of her speaking at a 2009

graduation where she lightly declared that mass-murdering Chinese communist dictator Mao

Zedong was “one of my favorite philosophers.” This speech clip was completely ignored by

ABC, CBS, NBC, NPR, Time, Newsweek, USA Today, and the New York Times. 

# Climategate. In late November, the New York Times reported that hacked e-mails from

climate researchers at the University of East Anglia in England exposed how the scientific

experts cited so often by the media on global warming called their opponents “idiots,”

proposed censoring them from scientific journals, and twisted scientific data to support their

policy agenda. This would be a bombshell if the hacked e-mails came from an oil company

manipulating data, calling their opponents idiots, and proposing they be censored. The scandal

threatened to ruin President Obama’s campaign to push for drastic energy-reduction goals at a

summit in Copenhagen. The networks ignored it for two entire weeks, and then when they

decided to cover it, ABC, CBS, and NBC each only gave these revelations two full stories, which

denigrated the scandal’s political or scientific importance. Compared to those six stories, the

Big Three devoted 57 full stories and interviews during the same two weeks to the less

substantive White House “gate crasher” scandal after the first Obama state dinner.

The report concludes that the Old Media are in danger of losing even more audience members

as long as they refuse to acknowledge news until after Democrats in Congress or the White

House decide it’s news. As much as the Old Media has suggested the New Media are lacking in

credentials or professionalism, their performance in 2009 suggests that providing political

protection for Obama means more than professionalism to the media establishment.



January 2010

Omitting for Obama 
How the Old Media Deliberately Censored New Media Scoops in 2009 

BY TIM   GRAHAM

MRC  D IRECTOR OF MEDIA ANALYSIS

T
he saccharine sea of sweet media accolades for the inauguration of President

Obama signaled one thing clearly at the beginning of 2009: this new

administration was not going to be eyed suspiciously by the press as a potential

rogues’ gallery of scandal figures, incompetents, and extremists, which was the way

they greeted the incoming Bush administration in 2001. Back then, the staunch

opposition of liberal interest groups and activists against Bush and his policies drove

the news agenda. Today, the “mainstream media” lament the sad fact that there is any

opposition to the Obama agenda. 

In 2009, the Old Media left a void where Obama would have been held accountable.

This was especially true of traditional broadcast TV news, which covered the Obamas

not merely as heads of state, but as global celebrities dazzling the world with their vigor

and panache. Into that void stepped members of the New Media, eager to point out

Team Obama’s troubling associations, political missteps, and ideological extremists. 

While Fox News and the conservatives on talk radio and the Internet broke and

developed these stories, Americans following only “mainstream” media outlets like the

broadcast TV networks never would have heard these reports. Instead of acting as

government watchdogs holding the government accountable, the nation's broadcast

news networks deliberately suppressed and de facto censored embarrassing scoops – at

least until President Obama or Democrats in Congress made them impossible to ignore.

In many cases, this resistance to real news extended even to newspapers like the

Washington Post and the New York Times, which are supposed to be more substantive

and thorough than highly-paid TV news talking heads or unpaid bloggers. A Media

Research Center study of four such stories highlighted by the New Media in 2009 that



OMITTING FOR OBAM A, PAGE 2  OF 12

were damaging or embarrassing to the Obama ”brand” found that stories were not only

slow in arriving, they were fast in disappearing.

Van Jones

Before Van Jones resigned his position as Obama’s “green jobs czar” in the middle of

Labor Day weekend for his overwrought radical statements, network news assignment

editors may have explained that Jones was too obscure to be newsworthy. But that’s not

exactly true. In the April 13, 2008 edition of Time magazine, they asked who should

make their Top 100 (most influential) people issue. The magazine quoted the actor

Leonardo di Caprio: “By fusing economic opportunity and social justice with climate

change, Van Jones is working to build pathways out of poverty through the creation of

green jobs. He is the perfect person to help redefine our country’s perception of what it

means to be green.”

A month before the election, Time’s Michael Elliott placed Jones in the magazine’s

“Environmental Heroes” pantheon: “The symbol of environmental concern, says Jones,

can't be a polar bear fighting for its habitat; it has to be a Rosie the Riveter making wind

turbines in Detroit. Jones sees his fight for green jobs as coming from the great tradition

of the civil rights movement of the ‘50s and ‘60s – updated.” 

On December 5, 2008, MSNBC’s Joe

Scarborough warmly welcomed Jones to

his Morning Joe show: “You’re singing

our song. Doesn’t this give us an

opportunity to retool Detroit?...The

green economy’s a win-win.” On June 2,

2009, ABC’s Good Morning America ran a

soundbite of Jones looking into a crystal

ball for our green future for their “Earth 2100” project: “You’re gonna see greenhouses,

multi-story greenhouses. And each floor will be growing carrots and potatoes, et cetera.

And that will be just considered normal.”

Not everyone considered Jones to be the arbiter of what would be normal. Fox News

host Glenn Beck asked “Who is Van Jones?” on his August 24 program, noting his

membership in a group called STORM (Standing Together to Organize a Revolutionary

Movement) in 1994. Beck noted the alternative newspaper The East Bay Express, which

reported Jones said “If I’d been in another country, I probably would have joined some

underground guerrilla sect. But as it was, I went on to an Ivy League law school.” The

verdicts in the Rodney King police-brutality case in 1992 sent him further over the edge:

Was Van Jones an obscure unknown?
Time magazine celebrated him twice in
2008 as an “environmental hero,” and
they lauded him in an interview on
MSNBC’s Morning Joe. 



OMITTING FOR OBAM A, PAGE 3  OF 12

“I was a rowdy nationalist on April 28th, and then the verdicts came down on April

29th,” he said. “By August, I was a communist.”

On Thursday, September 3, “Gateway Pundit” blogger Jim Hoft posted a bombshell

found in Google searching: in 2004, Jones signed a petition at 911truth.org calling for an

“immediate inquiry into evidence that suggests high-level government officials may

have deliberately allowed the September 11th attacks to occur,” a paranoid, Bush-

hating conspiracy theory.  Talk radio erupted. Fox News updated their Jones storyline.

Later that day, ABC’s Jake Tapper posted on his blog that Jones had recanted the

signature, saying “the petition that was circulated today, I do not agree with this

statement and it certainly does not reflect my views now or ever.” Tapper noted Jones

could not explain how his signature ended up there, then. But ABC and NBC stayed

silent on the air.

CBS filed the first network story (pitched as a story

about “conservative outrage”) on the September 4

Evening News, and never did another full story. Jeff Glor

began, “Chances are that until this week, you’ve never

heard of Van Jones.” Bill Plante’s story noted a pile of

statements the networks had ignored: Jones calling the

Republican a profane word starting with A, and Jones

suggesting when George W. Bush said the country was

addicted to oil, he was “just like a crackhead trying to lick

the crack pipe for a fix.” There was Jones saying prosecution was persecution of blacks:

“You don’t have to call someone the N word if you can call them a felon.”

It took Van Jones’ resignation, around midnight Saturday night on a holiday

weekend, for ABC and NBC to mention him for the first time during Sunday morning

news shows which broached, but failed to quote, the inflammatory “911 truth” petition

he signed. (CBS also failed to quote the offending sentence.) None had anything to say

about STORM or his self-avowed communism.

ABC aired five stories, although only one on World News. They weren’t totally soft

on Jones. Several quoted Jones saying “You’ve never seen a Columbine done by a black

child. Never.” NBC never devoted a single full story to Jones. Word of his resignation

was sprinkled sparingly in eight pieces. ABC’s George Stephanopoulos, seemingly

trying to rationalize ABC’s spiking of the subject, came aboard Sunday’s Good Morning

America to dismiss the matter as a “summer squall.” Stephanopoulos was impressed by

how the White House handled it: “The fact they got it out of the way before the end of

the Labor Day weekend, before his spokespeople like Robert Gibbs, who’s appearing on

This Week come on this morning, I think will contain any kind of damage.”



OMITTING FOR OBAM A, PAGE 4  OF 12

On Meet the Press, host David Gregory pressed White House adviser David Axelrod to

decry the Jones quotes. He asked “Was the president offended by what he said?” and

asked if Axelrod himself found the quotes objectionable, but Axelrod avoided answering.

But later in the same show, New York Times columnist Thomas Friedman typified the Old

Media lecturing the New Media to stop making life so difficult for public figures: 

“David, when everyone has a cell phone, everyone’s a photographer. When everyone has

access to YouTube, everyone’s a filmmaker. And when everyone’s a blogger, everyone's in

newspaper. When everyone’s a photographer, a newspaper and a filmmaker, everyone else

is a public figure. Tell your kids, OK, tell your kids, OK, be careful. Every move they make

is now a digital footprint. You are on Candid Camera. And unfortunately, the real message to

young people, from all of these incidents, OK, and I’m not here defending anything anyone

said, but from all of these incidents, is you know, really keep yourself tight, don’t say

anything controversial, don’t think anything – don’t put anything in print. You know,

whatever you do, just kind of smooth out all the edges, and maybe...you know, when you

get nominated to be ambassador to Burkina Faso, you’ll be able to get through the hearing.”

The other view of the battle between the Old Media and New Media was declared by

Bill Kristol on Fox News Sunday, a narrative of how the so-called right-to-know lobby in the

media was silent, while humble bloggers outside the Beltway break the real news stories: 

“The mainstream media did not cover this story. The New York Times readers tomorrow

morning will pick up the print New York Times and for the first discover that there was a

huge controversy about this radical who was at quite a high level of the White House. So

it’s an interesting case study, I think, where some of the blogs, a guy named Jim Hoft in St.

Louis, Missouri, who runs a blog called Gateway Pundit, did much more reporting on this

than the entire mainstream media.”

As Kristol noted, even the newspapers were stubborn on the Jones story. The

Washington Post failed to write a story until the day Jones resigned, and the New York Times

failed to write a story until after he resigned. The Post glorified Jones as a “towering” and

“legendary” figure of the environmental movement even as he stepped down. (They

briefly mentioned the “issue” of the group STORM, which had “Marxist roots.”) The

sympathetic Times story didn’t note that their own Thomas Friedman had lauded Jones in

a 2007 column: “I would not underestimate him. Mr. Jones, age 39 and a Yale Law School

grad, exudes enough energy to light a few buildings on his own.”



OMITTING FOR OBAM A, PAGE 5  OF 12

On Sunday’s NBC Nightly News that evening, anchor Lester Holt asked “Can the

Republican Right claim its first scalp in this administration?” CNBC pundit John Harwood

replied that “yes, it is a victory for the Republican Right,” though he insisted “Jones was

not an especially important figure within the administration. His job wasn’t that big.”

On ABC’s World News that evening, reporter Stephanie

Sy suggested Jones only spurred outrage by conservatives,

not the general public: “The remarks were all made before

he joined the Obama administration, but made him an easy

target for conservatives.” Sy featured Howard Dean

lamenting Jones will no longer be able “to help this

country,” before she concluded: “Democrats worry that Van

Jones is only the first of Mr. Obama’s so-called policy

czars...that will be targeted by Republicans.”

CBS’s Bill Plante and NBC’s Chuck Todd each raised eyebrows on Monday morning by

openly declaring that the Jones story was a “distraction” the Obama team was putting

aside. When she interviewed President Obama on September 9, Good Morning America co-

host Robin Roberts cited Jones only to underline her sympathy: “Glenn Beck, for instance,

really going after Van Jones, forced to resign, controversial things that he said about 9/11

and Columbine. How difficult is it to stay on message?”

In the Bush years, the networks took pride in knocking the Republicans off message. In

the Obama years, they lament the “distractions” being created by conservatives, as if

helping the president sell his message was their life’s work.

ACORN 

The same pattern surfaced days later, when again, a story damaging to Obama would

be ignored until the government took action. On September 10, the website Big

Government exposed, with hidden-camera footage, how the Association of Community

Organizers for Reform Now (ACORN) in Baltimore advised a man and woman posing as a

pimp and a prostitute how to shelter their illegal income from taxes, even as they claimed

they were bringing in under-age girls from Latin America to be their sex workers. As a

community organizer and then as a lawyer, Obama built a longstanding relationship with

ACORN, and counted on their support in his presidential campaign.

While the video aired heavily on Fox News, the networks evening news shows stayed

silent for six days, until after both houses of Congress moved to deny the group’s millions

of dollars in federal funding. Eventually, ABC and CBS aired only one full story. NBC

aired three. 



OMITTING FOR OBAM A, PAGE 6  OF 12

ABC broke the network blackout on Saturday morning, September 12, with a brief

anchor update from Ron Claiborne about the Census Bureau cutting its “ties to the

community group ACORN for the 2010 Census.” 

CBS did the first full story, on the September 15

Evening News. Correspondent Cynthia Bowers strongly

brought the ACORN side of the story: “ACORN says the

workers caught on tape were fired, but contends the

videos were illegally obtained, doctored and deceptive,

and is threatening legal action against the undercover

filmmakers posing as the couple.” NBC’s Lisa Myers

picked up the story on Today the next morning. While

Myers used the conservative label five times in her report

to describe ACORN’s critics, like CBS’s Bowers, she never described the community

organization as liberal. 

Neither did White House reporter Jake Tapper when ABC arrived last, on the evening

of September 16. Anchor Charles Gibson told a tale of partisan targeting: “For years,

Republicans in that city have been taking aim at an umbrella group of community

organizers called ACORN. Opposition to the group intensified when ACORN helped

President Obama in his election campaign. And now a videotape has surfaced which has

prompted calls for investigations of ACORN’s activities.”

Tapper began, “It’s the nation’s largest grass roots organization lobbying for and

reaching out to poor and minority communities.” He divulged the group’s “close ties with

Democrats,” but never used a liberal label. But Gibson and Tapper noted they were

targeted by Republicans (four times) and by conservatives (another two times). Tapper

also told viewers the video aired frequently on Fox News, as another subtle way of saying

it was not a “mainstream” story. 

The most surprising moment in this omission controversy came when liberal comedian

Jon Stewart mocked the networks on The Daily Show on Comedy Central:  “Where were the

real reporters on this story? You know what investigative media, see me on Camera Three:

Where the hell were you?...You’re telling me that two kids from the cast of High School

Musical 3 can break this story with a video camera and their grandmother’s chinchilla

coat? And you got nothing?”

None found it worth noting when President Obama claimed to George

Stephanopoulos, “Frankly, it’s not something I’ve followed closely,” adding he had not

been aware that ACORN received much federal money. John Fund of The Wall Street

Journal insisted that was an odd defense: 



OMITTING FOR OBAM A, PAGE 7  OF 12

    Mr. Obama took great pains to act as if he barely knew about ACORN. In fact, his

association goes back almost 20 years. In 1991, he took time off from his law firm to run a

voter-registration drive for Project Vote, an ACORN partner that was soon fully absorbed

under the ACORN umbrella. The drive registered 135,000 voters and was considered a

major factor in the upset victory of Democrat Carol Moseley Braun over incumbent

Democratic Senator Alan Dixon in the 1992 Democratic Senate primary.

    Mr. Obama’s success made him a hot commodity on the community organizing circuit.

He became a top trainer at ACORN’s Chicago conferences. In 1995, he became ACORN’s

attorney, participating in a landmark case to force the state of Illinois to implement the

federal Motor Voter Law. That law’s loose voter registration requirements would later be

exploited by Acorn employees in an effort to flood voter rolls with fake names.

    In 1996, Mr. Obama filled out a questionnaire listing key supporters for his campaign for

the Illinois Senate. He put ACORN first (it was not an alphabetical list). In the U.S. Senate,

Mr. Obama became the leading critic of Voter ID laws, whose overturn was a top ACORN

priority. In 2007, in a speech to ACORN’s leaders prior to their political arm’s endorsement

of his presidential campaign, Mr. Obama was effusive: “I’ve been fighting alongside of

ACORN on issues you care about my entire career. Even before I was an elected official,

when I ran Project Vote in Illinois, ACORN was smack dab in the middle of it, and we

appreciate your work.”

As with the Van Jones story, the Washington Post and the New York Times were slow to

notice. The Post first noted the story on September 12, relaying that two Baltimore

employees in the video were fired. Three days passed before the Post ran a brief AP story

on the Senate halting ACORN grants. Though it had become a major political scandal, it

took eight days before the Post put it on the front page.

The New York Times ignored the Senate

voting to cut off ACORN funds in the

paper, and there was still nothing when

the New York City Council froze its

ACORN funding and the Brooklyn district

attorney opened a criminal probe. On

September 16, six days after the videos surfaced, the Times published a snotty Scott Shane

story headlined “Conservatives Draw Blood From Acorn, Favored Foe.” Shane wrote “It

was, in effect, the latest scalp claimed by those on the right who have made no secret of

their hope to weaken the Obama administration by attacking allies and appointees they

view as leftist.” Shane suggested conservatives believed they’d found a “winning

formula.... mobilizing people to dig up dirt” and “trumpeting it on talk radio and

television.” The word “liberal” only came up when Robert Borosage of the “liberal

Campaign for America’s Future” denounced the conservative expose as “McCarthyite.”

Scott Shane of the New York Times
wrote conservatives found a “winning
formula” to “dig up dirt” on Obama
allies “they view as leftist.”



OMITTING FOR OBAM A, PAGE 8  OF 12

The ombudsman or reader’s advocate at each of these papers – Andrew Alexander of

the Post and Clark Hoyt of the Times – wrote columns calling out their own newspapers for

their disturbing slowness on the Van Jones and ACORN scoops and suggested a lack of

interest in the stories the conservative media had developed. Post Executive Editor Marcus

Brauchli said he worried “that we are not well-enough informed about conservative issues.

It’s particularly a problem in a town so dominated by Democrats and the Democratic point

of view.” Times managing editor Jill Abramson said they would appoint someone inside the

newsroom to review conservative media for them, like it was a strange and alien land. 

Obama’s Aide and Mao

After White House communications director Anita Dunn slammed Fox News Channel

as either “the research arm or the communications arm of the Republican Party” in October,

Glenn Beck’s FNC show unearthed video of her speaking at a June 5, 2009 graduation at St.

Andrew’s Episcopal School in Potomac, Maryland,  where she lightly declared that mass-

murdering Chinese communist dictator Mao Zedong was “one of my favorite

philosophers.” This speech clip was completely ignored by ABC, CBS, NBC, NPR, Time,

Newsweek, USA Today, and the New York Times. (The Washington Post published it – but only

in two syndicated columns, not in any news story.) Here’s what she said: 

The third lesson and tip actually comes from two of

my favorite political philosophers - Mao Zedong and

Mother Teresa, not often coupled with each other but

the two people that I turn to most to basically deliver

a simple point, which is you’re going to make

choices....You’re going to challenge. You’re going to

say, ‘why not?’ You’re going to figure out how to do

things that have never been done before. But here’s

the deal — these are your choices. They are no one else’s.

In 1947, when Mao Zedong was being challenged within his own party on his plan to

basically take China over, Chiang Kai-Shek and the nationalist Chinese held the cities,

they had the army. They had the air force. They had everything on their side, and

people said how can you win? How can you do this? How can you do this? Against all

the odds against you, and Mao Zedong said, you know, ‘You fight your war, and I’ll

fight mine.’ And think about that for a second.



OMITTING FOR OBAM A, PAGE 9  OF 12

While these remarks were skipped, Dunn’s statements against Fox were noted by the

networks. On October 12, CBS Early Show co-host Harry Smith asked analyst John

Dickerson about them. On October 18, ABC’s George Stephanopoulos asked David Axelrod

about them on This Week: “Are you worried that your strategy is fortifying your enemy?”

On the October 25 Meet the Press, NBC’s David Gregory started a panel discussion with it. 

None of these networks thought that Dunn’s Mao remarks said anything about her

ideology, or the Obama administration’s worldview in general. Dunn’s attack on Fox News

was designed inside the White House to accomplish just this objective: to make sure that

news that breaks on Fox never makes it to the ears of consumers of other networks. This

“no one takes Fox seriously” was even used by the White House against the Mao story.

When a reporter asked for comment on Dunn’s “favorite political philosophers” remark,

White House spokesman Bill Burton answered: “I caught some of that from the Glenn Beck

show yesterday, but I don’t think anybody takes it -- takes his attacks very seriously.” 

Climategate

On Saturday, November 21, the New York Times reported on its front page that hacked e-

mails from climate researchers at the University of East Anglia in England exposed how the

“scientific experts” cited so often by the media on global warming called their opponents

“idiots,” proposed censoring them from scientific journals, and twisted scientific data to

support their policy agenda. (This time, the newspapers were first. The Washington Post also

reported the scandal a day later.)  In one 1999 e-mail exchange about charts showing

apparent climate patterns over the last two millenniums, scientist Phil Jones boasted of a

“trick” to “hide the decline” in global temperatures. 

Fox News and talk radio heavily focused on whether dire forecasts of catastrophic

warming have been scientifically manipulated with “tricks.” Eight days after the first

newspaper story, ABC’s George Stephanopoulos touched on the subject on the November

29 This Week, noting “there’s been a partisanizing of this issue and then you throw in one

more complication we've had over the last week.” It was a “complication” that arose from

“partisanizing,” not a substantive scientific controversy.

The scandal threatened to ruin President Obama’s efforts to push for “climate change”

goals at an international summit in Copenhagen in December but the networks ignored it

for two weeks. When they decided to cover it, ABC, CBS, and NBC each only gave the

allegations two stories, which were full of skeptical denigrations of their political or

scientific importance.

Compare that to another White House scandal: Tareq and Michaele Salahi sneaking in

uninvited into the first Obama White House state dinner with the prime minister of India.

From November 26, when the story broke, through the weekend that Climategate finally



OMITTING FOR OBAM A, PAGE 10  OF 12

emerged (December 6), there were 57 morning and evening news stories or interviews on

the Big Three networks. There were 31 on NBC (which scored an exclusive interview with

the Salahis on December 1), 14 on ABC, and 12 on CBS. There were another 12 anchor-read

briefs. 

Most of the heat in this scandal was focused on the tackiness of the gate-crashers, not on

failures by the White House staff. On NBC, Brian Williams complained: “If this turns out to

be somebody’s 15 minutes, the equivalent of state dinner Balloon Boy and Girl, I think

that’ll be tragic and almost pathetic because people in the White House, all White Houses,

work hard. It’s hard to put on a state dinner. And it was an honor to be invited and an

honor for all the invited guests to be there.”

The first Climategate news story came on NBC Nightly

News on December 4, with anchor Brian Williams finally

acknowledging “a new scandal burning up the Net these

days.” Reporter Anne Thompson said global-warming

skeptics “say these e-mails from Britain’s University of

East Anglia show climate scientists massaging data and

suppressing studies by those who disagree.” She added

“critics say the e-mails show catastrophic predictions of

countries and people devastated by warming need to be

reconsidered.” She also noted “Today, in a letter to Congress, 25 leading U.S. scientists

accused climate change opponents of misrepresenting the e-mails’ significance.” She

worried that “the e-mails may end up giving politicians from coal and oil-producing states

another reason to delay taking action to reduce emissions.”

CBS Evening News offered the only story that underlined how scientists tried to “hide

the decline” in temperatures by swapping temperature data. But it aired on Saturday, when

it was blacked out in the Eastern and Central time zones for college football. Kimberly

Dozier reported: “An e-mail from 1999 shows scientists worked hard to demonstrate an

upward trend. They talk of using a trick to hide the decline in global temperatures. It

worked like this: when temperature readings gathered from studying tree rings showed

what looked like a decline in temperatures from the 1980s to the present, the scientists

added in measurements taken later by more modern instruments, which gave them the

answer they wanted.”

ABC finally broke in on Sunday evening’s World News.  But they provided no specifics

from the reams of e-mails and data from East Anglia University that caused the scandal,

and concluded their report with a pay-no-attention-to-skeptics closer from reporter Clayton

Sandell: “The science is solid, according to a vast majority of researchers, with hotter

temperatures, melting glaciers, and rising sea level providing the proof.”  

Sandell was echoing what the United Nations bureaucrats stated at the Copenhagen

summit opened days later. The Times of London reported that U.N. climate chief Rajendra



A  RUSH TO RUIN , PAGE 11  OF 18

Pachauri addressed skeptics who “find it inconvenient” to accept the “inevitability” of

dramatic global warming. He insisted the U.N.-organized panel of scientists have “a record

of transparent and objective assessment stretching over 21 years performed by tens of

thousands of dedicated scientists from all corners of the globe.”  Neither the scientists or the

reporters have offered an “objective assessment.” 

The Obama administration and its left-wing

environmentalist base clearly favored dire scenarios as a

way to goad reluctant citizens into onerous tax and

regulatory schemes to “save the planet.”  So ABC opened

their Copenhagen coverage with more doom: “Facing a

clock some say has ticked down to zero, today 192 nations

came together to take on a potential global catastrophe.”

NBC’s Anne Thompson echoed: “This is about life or death

-- 192 countries are here in Copenhagen to cut the carbon

emissions changing the climate and threatening the very existence of some nations and their

people.” CBS’s Mark Phillips even stood in water up to his neck and then became

completely submerged on camera to illustrate the feared impact of rising sea levels: “The

Maldives have become the canary in the global warming coal mine.”

By December 10, ABC’s David Wright was denigrating Climategate as “an inconvenient

scandal,” playing on the Al Gore movie title. On CBS, Wyatt Andrews relayed how “to

many Republicans, Climategate proves that global warming is a deception,” before he

countered: “But if that’s true, it’s a fraud adopted by most of the world's leading scientists,

along with NASA, the U.N., the American Medical Association, and the National

Academies of Science of 32 countries, including the United States. “

Conclusion  

The Old Media are in danger of losing even more audience members as long as they

refuse to acknowledge news until after Democrats in Congress or the White House decide

it’s news worth a public reaction. During the last administration, Newsweek editor Evan

Thomas insisted: “Our job is to bash the president, that’s what we do.” But in 2009, he

proclaimed that President Obama was poised above the country, even above the world:

“He’s sort of God.” 

The news media should not see its job as “bashing” the president, but in 2009, it should

not have been their job to inflate him into a celestial being, either. They seem incapable of

continuity – of assessing a Republican president and a Democratic president with the same

sense of monitoring the rhetoric and operations of governing without “fear or favor.” With



To schedule an interview, please contact Colleen O’Boyle or Mary Beth Hutchins at (703) 683-5004.

Obama, the media have instead favored Obama, and feared that conservative journalism

would ruin the public-relations effect of those favors. 

As much as the Old Media has suggested the New Media is lacking in credentials or

professionalism, their performance in 2009 suggests that providing political protection for

Obama means more than demonstrating a measure of independence and professionalism

that can be appreciated outside the rarefied air of the White House bubble.

The Media Research Center
325 South Patrick Street • Alexandria, Virginia, 22314

(703) 683-9733 • www.MRC.org

L. Brent Bozell III, President

Brent H. Baker, Vice President for Research and Publications

Richard Noyes, Research Director • Tim Graham , Director of Media Analysis

Geoffrey Dickens, Brad Wilmouth, Scott Whitlock, Matthew Balan

and Kyle Drennen, News Division Analysts • Michelle Humphrey, Research Associate

Kristine Lawrence, Media Archivist 


	Page 1
	Page 2
	Page 3
	Page 4
	Page 5
	Page 6
	Page 7
	Page 8
	Page 9
	Page 10
	Page 11
	Page 12
	Page 13
	Page 14

